Hypercube: Cube 2

• Svensk titel: Hypercube: Cube 2
  • Originaltitel: Cube 2
  • Tagline: There is more to fear than you can see.

Kommer ni ihåg den mycket originella filmen ”Cube” från 1997? Många gör säkert det då ryktet om den spridde sig ganska snart. Det var en lekfull film med en mycket intressant handling. Nu är det dags för dess uppföljare och som brukligt i branschen, mer av allt. Ny regissör, ny manusförfattare och en ny kub. Tanken och konceptet finns kvar, fast i ny kostym.

Åtta personer, alla med skilda bakgrunder och åldrar vaknar upp i ett rum. Varje rum har flera portar och öppnar man dom så kommer man in i ett ytterliggare rum, ett identiskt likadant. Snart så samlas dom här människorna och ingen av dom har en aning om varför dom är där eller vad dom är med i. Tillsammans försöker dom utan att ha en enda logisk förklaring ta sig därifrån. Paniken blir inte mindre när några börjar att dö eller när dom ser sig själva i ett annat rum…

Ovisshet och originaliteten var första filmens styrka och originaliteten blir ju rent naturligt lägre i en uppföljare. Ettan gav inga svar utan mer antydningar på något som den amerikanska regeringen eller militärens påhitt. Nu får vi en liten skymt av vad denna kub är för något men svaren är långt ifrån besvarade.

I den här hyperkuben så har dom lagt i en extra växel eller bokstavligen gjort den en dimension större. I ettan så befann sig gruppen i en tredimensionell kub, denna gång i en fyrdimensionell vilket gör att naturens lagar inte längre finns och tankar om den parallella världen är starkt påtagliga.

Nå, det mest intressanta är då hur den står sig gentemot sin föregångare. Egentligen är det bara en upprepning och dess försök till att utöka dimensionerna resulterar i en mer spökkänsla. Vilket är en nedgång från förra filmen som mer försökte vara matematisk korrekt och hade en mer påtaglig känsla av obehag av det man inte visste. Det finns kvar nu också men den nya kostymen passar inte riktigt. Ettan var en total överraskning från ingenstans och den höll hela vägen. Den här är också intressant och väldigt välgjord, trots att datorgrafiken inte hänger med alla gånger.

Slutligen kan jag säga att uppföljaren är en bra film som med nöd och näppe klarar av att vara en godkänd uppföljare(om man jämnför med ettan som var ruggigt bra). Duktiga skådespelare fyller ut bra men filmen lägger ibland lite för mycket tonvikt på fel saker. Se ettan, men följ gärna upp med den här. Se också nummer tre i serien, för den lär vara på gång, var så säker.

Johan Lindström