Jalla! Jalla!

• Svensk titel: Jalla! Jalla!
  • Originaltitel: Jalla Jalla
  • Release (Bio): 2000-12-22
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-09-12

Det ska erkännas rakt av; jag har inte mycket till övers för svensk film. Mycket beror på att man sedan barnsben tyckt att svensk film är töntig, svensk film suger och att det är amerikansk film som är bäst. Jag ser fortfarande lite svensk film, någon gång på video när det kommer något nytt, men jag skulle aldrig betala för att se en svensk film på bio. Fånig, omogen inställning, men så är det och faktum är ju att svensk film framtill ganska nyligen betytt antingen Bergman- komplexfilmer eller familjekomedier som Lasse Åbergs filmer eller Jönsson-ligan och det är ju inte så kul. Men den senast tiden har något hänt och det kan nog spåras bak till en viss Lukas Moodysson, som med sina rullar Fucking Åmål och Tillsammans vitaliserat svensk film och skapat en grogrund för ett helt nytt sätt att berätta film.

Jalla! Jalla! är helt klart en film i Moodyssons anda, en härlig relationskomedi i lågbudgetregi av Josef Fares. Miljömässigt hade jag svårt att placera filmen, men det är en småstad någonstans och vi träffar Roro (Fares Fares) och Måns (Torkel Pettersson) som jobbar på parkförvaltningen. Med de jobbar även en rastatyp som aldrig säger något, men han framkallar en del skratt och leenden i publiken genom sitt sköna sätt. Roro och Måns har mörka moln på sina sommarhimlar. Roros arabiska familj vill att han ska gifta sig med Yasmin, en flicka som de valt ut åt honom. Annars riskerar hon att skickas hem till Libanon om hon inte blir gift. Så trots att Roro är kär i Lisa (Tuva Novotny) går han med att fejka att han och Yasmin ska gifta sig. Det leder till en jobbigare situation än han kunnat ana. Måns däremot, har andra, mer fysiska problem. Problem med som han och Roro kallar dicken (manligt könsorgan). Den vill inte lyda honom. Hans tjej är kåt hela tiden och tillsammans försöker de få bukt på problemet. Många roliga scener uppstår i samband med Måns jakt på en lösning till hans "dick-problem".

Jalla! Jalla! är först och främst en komedi, en mycket lätt och laid- back sådan som visserligen tar upp svenskar kontra invandrare (Fares är från Libanon) och hur den nya generationen invandrarsvenskar inte går med på att följa i familjens fotspår. Fares är mest ute efter att roa och underhålla och det lyckas han med. Jag satt hela filmen igenom med ett leende på läpparna och tyckte det hela var mycket behagligt och trevligt. Bra, drivet tempo, friskt och rappt, schysst manus och trovärdiga karaktärer plus bra skådisar som också pratar helt naturligt och inte så krystat som det kan låta i svensk film.Den här filmen gav mig en ny tro på svensk film. Tänka sig att killen bara är 23 år!
Jalla! Jalla! Kom igen! Kom igen, Fares! Gör fler filmer!

Göran Skoglund