Eight legged freaks

• Svensk titel: Eight legged freaks
  • Originaltitel: Eight legged freaks
  • Release (Bio): 2002-09-13

”Eight Legged Freaks” är ett tydligt försök att göra det för monsterskräckisarna som ”Scream” lyckades göra för sex år sen. Att kombinera skräck, spänning och samtidigt ha självdistans, lyckades få såväl kritiker som publiken på fall då. Det här är dock en svårare uppgift, eftersom monsterskräckfilmerna legat i dvala i princip sen 1960-talet.

Vi befinner oss i Prosperity, en småstad i USA, där befolkningen består av det sedvanliga klientelet. Vi har den ensamstående sheriffen som är mamma till tonårsrebellen och den übersmarta lillkillen, vi har det komiska sheriffbiträdet, borgmästaren som gjort att antal felsatsningar, den paranoide radioprataren och naturligtvis hjälten som precis återkommit till bygden. Och en drös spindlar som muterats till gigantiska jättespindlar på grund av ett giftutsläpp.

Låter det bekant? Ja. Är det banalt? Jamen visst. ”Eight Legged Freaks” är en trivial, ja, rentav korkad historia med klyschor till höger och vänster. Men det är Elkayem medveten om och utnyttjar det till sin fördel. Det blir inte en parodi som man skulle kunna tro, utan mer en lek med genren. Med ett lätt handlag och sympatiska skådespelare blir det här 90 minuter lättsam underhållning.

Och uppbackad av producenterna Roland Emmerich och Dean Devlin som gjort effektmonster till filmer tidigare (”Independence Day”, ”Godzilla”), har även denna sjyssta effekter och ovanligt underhållande ljud. Jag vågar till och med gå så långt att jämföra filmen med ”Gremlins” och ”Tremors” (”Hotet från underjorden”) som lyckades kombinera humor, spänning och tillförde genren något eget.

Att ”Eight Legged Freaks” trots sina kvalitéer inte når de höjderna, utan bara stannar på ”bra”, beror på att sista halvtimmen är lite slentrianmässig och spänningen försvinner när man ser spindlarna i bild hela tiden. Less is more. Bara för att man har kapacitet att flasha med effekterna, betyder det inte att man bör göra det.

Nikita Averin Kronlund