Om inte

• Release (Bio): 2001-11-02

Jag ska börja med att erkänna att jag inte sett en enda av Ella Lemhagens tidigare filmer, inte ens "Tsatsiki..." Varför? Jo, för att de alla kom ut under en tid då svensk film rent ut sagt sög så under den tiden bojkottade jag all film producerad i Sverige. Efter uppsvinget förra året känns det med "Om Inte", ironsikt nog, som om vi är på väg tillbaka till en svacka liknande den vi upplevde under nittiotalet. "Om Inte" är nämligen en ynka idé utdragen på nittio minuter.

Tillåt mig att förklara. Två par åker till en rockfestival (jag tror det ska vara Arvika) för att ha lite skoj innan det ena paret stadgar sig och flyttar ihop. Nåväl, tjejen i det paret somnar i tältet och killen i det andra har irrat bort sig på festivalområdet. Morgonen därpå uppträder killen i det första förvirrat och tjejen i det andra har försvunnit från stället. Egentligen kan man lista ut resten med röven och en kritbit men jag tänker ändå inte avslöja vad som händer sedan. Detta är i alla fall startskottet för ett otal långa och väldigt ointressanta diskussioner mellan de fyra huvudkaraktärerna.

Jag kan förstå tanken med filmen, att en händelse kan ha enorm betydelse för ett antal helt vanliga unga personer. Men jag kan inte förstå att man gör det till en långfilm när det finns kortare format för historier som denna. Dessutom så känns inte bioduken helt rättfärdigad till "Om Inte", den kommer säkerligen göra sig bättre på tv-skärmen om ett halvår. Problemet är alltså som jag skrev längre upp att filmen bygger på en enda idé som sedan dragits ut till det oändliga.

Att flertalet av skådespelarna sedan inte håller måttet gör inte saken bättre, i synnerhet hundögonkillen från Spray-reklamfilmerna som inte kan hantera den rätt köttiga roll han har. Den enda som egentligen klarar sig är Olle Sarri som jag vanligtvis inte har mycket till övers för men här var han överraskande bra.

Däremot har Lemhagen till trots lyckats få filmen väldigt jordnära och verkligheten känns för en gångs skull, just det, verklig. Därför blir det ändå godkänt betyg. Sedan hur man ska ställa sig till filmens kontenta, att nästan alla män är svin och kvinnorna följer i deras ledband, är upp till var och en att bestämma.

Andreas Olofsson