Training day

• Svensk titel: Training day
  • Originaltitel: Training day
  • Release (Bio): 2001-11-09
  • Tagline: <i>Det enda som är farligare än att bryta mot lagen, är att utmana snuten som alltid gör det.</I>

Regissören Antoine Fuqua som tidigare gjort bl.a. The Replacement Killers (1998) samlar här i sin nya film två av Hollywoods största skådespelare, Ethan Hawke och Denzel Washington. Båda blev Oscarnominerade och den sistnämnda, Washington lyckades till och med knipa till sig guldgubben för bästa manliga huvudroll.

Jake Hoyt (Hawke) är en ung man med stora ambitioner inom poliskåren och denna dag ska han få göra sitt ”prov” för att visa vad han går för och ta chansen att klättra i polisrankingen. Han ska följa med narkotikapolisen Alonzo Harris (Washington) under en för honom en helt vanlig dag. Jake som är skolad genom den traditionella polisskolan med allt vad disciplin och regler heter blir snart ganska så överraskad av Alonzos minst sagt kontroversiella metoder, men som ny och väldigt ivrig köper hans Alonzos tillvägagångssätt. Men dagen går och Jake upptäcker snart att han är en bricka i ett spel där korruption med oväntad omfattning väntar.

Denna polisthriller med korruption som huvudingrediens klarar sig ganska så bra i en genre som lätt fylls med klichéer. Till största delen för lysande skådespelarinsatser som Denzel Washington också vann en Oscar för (det är inte vanligt i den här sortens filmer och roller), men Ethan Hawke hamnar inte långt efter och dessa två giganter håller filmen intressant hela vägen fram till slutet. Denzel tar sig an en ovanlig roll gentemot tidigare då han oftast spelat karaktärer som är lätta att gilla och som faller publiken i dess smak. Denna gång gör han helt tvärtom och spelar ett riktigt äckel som faktiskt är helt njutbart att se.

Filmen utspelar sig från tidig gryning fram till sen natt, så allt som händer sker alltså under en väldigt begränsad tid, vilket gör att det ibland sker väldigt mycket direkt uppå varandra. Men manuset är välskrivet och det som är relevant berättas på ett smart och effektivt sätt. Någonstans i all hast så tycks jag mig uppfatta en viss kritik mot det amerikanska rättsamhället, visserligen en väldigt liten dos men ändå märkbar.

Det som jag hatar i filmer är när de försöker "coola till" personer för att få publiken att jubla, likaså publikfrieri i form av coola kommentarer. I Training day blev jag lite överraskad till en början att de lyckats tona ner dem delarna lite men så småningom kom även dem. Gangstrarna som håller till i ghettona är lite väl stereotypa och förutsägbara. En replik jag vill att ni ska tänka på medan ni tittar är ”My Nigger…” Jag tappade räkningen redan efter 45 minuter kan jag säga, men det förekommer mer än tio gånger i alla fall. Några små inhopp som kan vara roliga att känna till är Macy Gray, Snoop Doggy Dogg och Dr. Dre som alla syns i mindre roller.

Trots ett slut som var lite för mycket och detta något publikfrieri så är Training day en bra film som absolut är sevärd, inte minst för de två huvudrollsinnehavarnas insatser.

Johan Lindström