Circus

• Speltid (min): 92
  • Release (Bio): 2000-07-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-03-07

För drygt ett år sedan blev den brittiska filmen "Lock, Stock & Two Smoking Barrels" en jättesuccé, utan dess like, i Storbrittannien och USA. Så precis som med "De Misstänkta" och "Pulp Fiction" kommer det med all sannolikhet en rad efterföljare som försöker tjäna på succén och här är den första, "Circus".

Även om jag inte är så där stormförtjust i "Lock, Stock..." så tyckte jag att den hade en charm och äkthet som är svår att slå. Något som "Circus" inte har då den medvetet försöker vara hipp och cool. Den drar även mycket åt Tarantino-hållet men lyckas inte där heller. Det är tydligt att manuset är verket av en debutant. Tack och lov håller man speltiden låg (endast 95 minuter) vilket känns berättigat när filmen är slut.

En stor del av misslyckandet är att den hela tiden försöker lura publiken genom att vända handlingen konstant. Första filmen man tänker på är "Wild Things" som är något av den sämsta skit som visats på svenska biografer. Lyckosamt nog så är inte "Circus" alls lika dålig. För även om det ibland kan bli pretantiöst så lyckas filmen ändå vara underhållande till eftertexterna börjar rulla.

Att förklara handlingen är inte lätt men jag gör ett försök. Leo (Hannah) och Lily (Janssen) Garfield ska utföra ett sista lurendrejeri innan de drar sig tillbaka och sticker till Kuba. Men problem uppstår när det står klart för de båda att den ene försöker lura den andre med hjälp av den töntige Julius Harvey (Stormare) som i sin tur arbetar för Brightons största gangster, Bruno Maitland. Tillsammans med sin bror styr han hela den unde världen i södra England och har ett starkt grepp om Leo som med jämna mellanrum måste utföra vissa tjänster åt dem.

Just att handlingen vänder hela tiden och försöker vara oförutsägbar är också det som gör att filmen blir så jädrans förutsägbar. Även om man inte vet vad vändningen blir så kan man ändå känna lukten av den på kilometers avstånd. Anledningen till att ha en s.k. 'plot twist' är ju att man inte vet att den är på gång vilket gör att intrycket av filmen blir väldigt starkt. Men när man vet vad man har att vänta är det inte särskilt intressant längre.

Och visst finns det en del till att klaga på som dialog som inte funkar och världens dummaste scenografi. Några exempel är Leo och Lilys lya som är inredd likt ett sjäfartsmuseum komplett med en takupphängd eka i vilken de sover. Är det bara jag som ifrågasätter realismen i detta? Sen att varannan utomhuscen ser ut som ett vykort då de utspelar sig vid någon av Brightons pirer. Musiken är inte särskilt passande heller.

Filmen räddas ändå av att både Hannah och Stormare klämmer ut allt som finns i manuset plus lite till i sina prestationer. Fred Ward och Tiny Lister från "Jackie Brown" är också bra i sina roller. Nu har de också fått karaktärerna som är skrivna med lite mer djup än de andra. En del bitar av manuset funkar faktiskt. Vissa dialogsegment och en del situationskomik som när Stormare råkat ta bort en videoprogrammering Hannah gjort för att spela in en svåråtkomlig film är riktigt underhållande.

Missarna är många men där finns ljusglimtar i andra änden av tunneln. Därför blir det godkänt till "Circus" med ett litet plus i kanten för att vissa saker görs med glimten i ögat. Fast jag hoppas att nästa "Lock, Stock..."-efterapning blir bättre.

Andreas Olofsson