Mean Machine

• Svensk titel: Mean Machine
  • Originaltitel: Mean Machine
  • Release (Bio): 2002-03-27

Gamle crazy-gang hårdingen Vinnie Jones får i Barry Skolnicks regidebut Mean Machine äntligen prova på huvudrollsjobbet. Efter likartade rolltolkningar av tystlåtna goons i ’Gone in 60 seconds’, ’Snatch’, ’Swordfish’ porträtterar Jones här en före detta fotbollsspelare, Danny Meehan, som dömts till ett fängelsestraff. Förutom det är han också föraktad av en hel nation efter att i samband med en match avsiktligt orsakat en straff för motståndarlaget. Väl i fängelset ges Meehan möjlighet att träna fångarnas eget fotbollslag inför den kommande säsongen och får därmed också ett tillfälle till personlig revansch. Som ett led i detta anordnas en träningsmatch mellan fångar och vakter – där mer än bara ära står på spel.

Fängelsefilmer har faktiskt sin charm. Oftast fängslas huvudrollsinnehavaren och måste per omgående få respekt få sina medfångar genom att stå upp mot de värsta av fångarna som otvivelaktigt ger sig på honom. En äldre, visare medfånge figurerar inte sällan i kulisserna och erbjuder goda råd och tips om livet innanför murarna. Givetvis återfinns också råskinnet som blir omvänt, den lismande skvallerbyttan samt givetvis den orättvise fängelsedirektören. Mean Machine är inget undantag. Eftersom det i Mean Machine också spelas fotboll så går det med lätthet att hitta alla klichéer även från denna genre. Låter det förutsägbart? Det är det också.

Filmen är kort och gott varken en speciellt bra fängelse- eller sportfilm. Karaktärerna har som väntat inget djup och vem som gör det avgörande målet går att lista ut efter ca 10 minuter in i filmen. Slutscenen, dvs matchen mellan vakter och fångar, är alldeles för lång och blir i mina ögon nästan komiskt ryckig och ointressant.

På det lilla pluskonton hamnar dock en del småroliga scener samt Vinnie själv. Han passar klart bäst som ovannämnd gangster-stereo typ men behöver inte skämmas för sin insats i Mean Machine som dock inte är värst krävande.

Betyget blir en tvåa. Mean Machine är ett stolpskott.

Erik Norin