Orange County

• Release (Blu-ray/DVD): 2003-04-02

Orange County – en liten småstadsidyll i Kalifornien där Shaun Brumder (Colin Hanks) lever med sin neurotiska mamma, hennes nya sambo som knaprar smärtstillande samt sin late bror, Lance (Jack Black). Shaun största intresse är att surfa, umgås med sina polare och sin flickvän tills han en dag av slump hittar en bok på stranden. Boken inspirerar honom att börja skriva och det dröjer inte länge förrän Shaun förstår att det är författare han ska bli. Men för att lyckas med det måste han komma ifrån lilla Orange County och söker därmed till välrenommerade universitetet Stanford. Självsäker på att bli antagen kommer det negativa beskedet från Stanford som en chock för Shaun. Han blir förkrossad och övertygad om att hans karriär är över innan den börjat. Men till hans räddning kommer hans flickvän och hans bror, Lance (Jack Black). Tillsammans bestämmer de sig alla tre för att åka till Stanford för att på något sätt säkra Shauns plats på skolan.

Jag anser att recensioner ska utföras med den aktuella genren som måttstock. Det betyder att en skräckfilm ska jämföras med andra skräckfilmer och inte med ’Borta med vinden’. Orange County är en typisk ungdomsrulle med ett korkat, men varmt och ganska roligt, manus där ett otal olika stereotyper presenteras – och därför bör Orange County jämföras med liknande filmer. Det är inte tal om någon stor filmkonst men här finns en del roliga stunder och ett gulligt men föga överraskande slut. Som extra krydda spelas många av filmens biroller av idel kända ansikten som Catherine O’Hara, John Lithgow, Kevin Kline, Chevy Chase, Harold Ramis, Lily Tomlin för att nämna några.

Shaun spelas av Tom Hanks son, Colin. Ska bli intressant att se om han kan stiga ur sin fars skugga. I Orange County är han ok och jag blir intresserade av att se hur han skulle hantera en mer krävande roll. Shauns bror, Lance, spelas av Jack Black. Hr Black verkar vara överallt i dessa dagar. Han dyker upp i var och varannan film, vad nyligen värd på MTV-galan samtidigt som hans band ’Tenacious D’ spelas var och varannan minut på radio och TV. Jag gillar Jack Black – i lagom doser. Hans eviga gestikulerande och tokiga skrikande fungerar fortfarande för mig men som sagt – inte så länge till. I Orange County spelar han en av de roligare karaktärerna. Bäst är dock Catherine O’Hara som den alkoholiserade, neurotiska mamman.

Slutsatsen är - för ett par skratt och lättsam, småkorkad underhållning – se Orange County.

Erik Norin