Changing Lanes

• Svensk titel: Changing Lanes
  • Originaltitel: Changing Lanes
  • Release (Bio): 2002-11-08

Det är morgon i New York mitt under rusningstrafiken. En advokat, Gavin Banek (Ben Affleck), har bråttom till att hinna med att lämna in dokument som berör ett arv som är värt ett antal miljoner dollar. På motorvägen krockar han med en alkoholiserad försäljare, Doyle Gipson (Samuel Jackson), som är på väg till domstolen angående vårdnaden av sina barn. Banek lämnar olycksplatsen och överger Gipson, som till följd av detta blir sen och följdaktiligen förlorar vårdnaden.

Under diskussionen dem emellan efter krocken, förlorade Banek viktiga papper, som Gipson lägger beslag på. Banek måste till varje pris lämna in dem innan dagens slut, men Gipson vägrat i all sin irritation, så snart börjar en katt och råtta lek som eskalerar med ödesdigra konsekvenser.

Affleck är en skådespelare som många älskar att spotta på. ”Usel” och ”träig” är två uttryck som gärna används vad gäller honom. Jag kan inte säga att jag håller med. Viss förståelse har jag, eftersom han ofta använder en och samma spelstil, men han gör alltid gedigna insatser utan att direkt lysa. Så även här. Jackson är en tillgång som lyckas lyfta allt han är med i oavsett den egentliga kvalitén i övrigt. Att de är flankerade av skickliga skådespelare (som dessvärre utnyttjas för lite här), är inte direkt ett minus.

Och lägg då till att manuset och karaktärerna står utanför Hollywood’s standardformulär 1A. Alla karaktärer gör fel, beter sig omoraliskt vid flera tillfällen, men det känns alltid motiverat och man förstår deras synsätt på saker och ting. Deras upplevelser formar deras karaktärsutveckling och det är skönt att inte veta vilken riktning filmen ska ta härnäst.

Det är då synd att filmen tar lite för lång tid på sig och att den i vissa fall känns som en upprepning i form av händelsernas stegring. Egentligen är det svårt att tänka sig hur filmen skulle kunna göras slagstarkare med tanke på att historien är relativt begränsad och då uppskattar jag de rena karaktärsscenerna mer.

För en gångs skull, har man däremot lyckats att skildra en berättelse om moral/amoral på ett intressant sätt och i princip är ”Changing Lanes” befriad från pekpinnar. Det räcker inte hela vägen fram, men ett gott försök är det i vilket fall.

Nikita Averin Kronlund