Audition

• Speltid (min): 115
  • Tagline: När han trodde han funnit drömkvinnan, började mardrömmen...

För nästan precis två år sedan skrev jag en överlyrisk recension av Takashi Miikes "Dead or alive". I Sverige är han ingen du haft anledning att lägga på minnet. Till nu. "Dead or alive" var näst intill omöjlig att få tag på i västvärlden men så plötsligt dök den upp på Amazon efter att tusentals människor runt om krävde att få möjlighet att se den igen och köpa den. Fort som attan skickade jag in min beställning och gjorde en förbokning, en månad senare hade jag den i brevlådan . Och inte nog med det, döm om min förvåning när jag besökte en av stadens flera bokhandlare och hittar Miikes "Audition" i hyllan bland skräckfilmer. Ännu mer förvånad var jag över att fodralet var på svenska. Så nu finns all anledning att du från och med nu lägger namnet Takashi Miike på minnet ty nu har en svensk distributör fått upp ögonen.

"Audition" är till en början inget märkvärdigt. Stillsam och fin, precis som det ska vara i en bra japansk film. Änklingen Aoyoma börjar tröttna på ett liv där han lever ensam med sin son och känner att det är dags att hitta en ny livskamrat. Men hur i hittar man den mest lämpade? Genom en provfilmning (audition). Han väljer ut 30 av de mest lämpade unga damerna i lämplig ålder och inbjuder dem till intervju och provfilmning för en film som inte existerar. Men han fastnar tidigt för den tysta och förföriska Asami, vars förflutna är höljt i dunkel. Långsamt inleds en allt närmare kontakt och det börjar bli dags för Aoyama att fria till Asami. Men Asami har andra tankar. Hon hämnas alla kvinnor som blivit utnyttjade av män, och det med en grymhet som jag aldrig skådat.

Takashi Miikes filmer är utan tvekan speciella. Han kan blanda realism med overkighet på ett sådant sätt att man aldrig märker de mikroskopiska skillnaderna. Visserligen utspelar sig filmerna i modern tid men inslaget av japanska myter och seder kan anas under ytan. I "Audition" låter han kvinnorna spela det onda och männen de som drabbas av ondskan. Förmodligen medvetet då det japanska samhället under all tid haft en omvänd roll.

Att kvinnan spelar ond är inget nytt grepp. Inte heller kvinnor som tar ut sin hämnd på män genom ren ondska. Vi har sett det i filmer från väst under den senare tiden, kvinnor som på något sätt vägrar finna sig i den stereotypa roll som världen format åt dem. Men det man kan undra över är varför dessa kvinnor som bryter sig lös direkt måste bli ondskefulla mördare?

Takashi Miike skulle kunna föra en diskusion om detta i ett land som fortfarande är präglat av en nedvärderande syn av kvinnan, i ett land där geishor fortfarande finns kvar och erinrar alla om kvinnans ställning. "Audition" skulle kunna vara en protest och/eller en uppmaning till alla kvinnor att inte tolerera sin situation. Men saken är den att jag är osäker om detta är meningen med filmen. Jag är även osäker på om Takashi Miike själv vet vad han har för budskap. Men gör det egentligen någonting? Miikes filmer är som jag tidigare nämnt, utan sans. De är i ett fack för sig. Och om nu "Audition" inte har någon djupare innebörd så gör det banne mig ingenting. "Audition" är en obehaglig film i bästa Takashi Miike-klass. Om du ska se denna film, glöm mitt dravel om jämstäldhet, se den och skit i sensmoralen...

Jesper Isaksson