Go

• Svensk titel: Go
  • Originaltitel: Go
  • Speltid (min): 102
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-03-31
  • Tagline: A weekend wasted is never a wasted weekend.

För några år sedan kom det en liten amerikansk film med titeln Swingers (Finns att hyra under titeln "Du, Var är Brudarna?"). Den blev genombrottet för flera skådespelare, t.ex. Vince Vaughn och Heather Graham. Nu har regissören, Doug Liman, fått sin chans att slå igenom på riktigt i drömfabriken. Med sig har han både kända och okända ansikten i rollerna.

Go (titeln syftar på slutrepliken i de tre episoderna) är en episodfilm som utgår från en scen för att sedan knytas ihop på slutet. Vi får följa Ronna som behöver pengar till hyran vilket leder henne till att göra en knarkaffär som inte går som planerat. Simon som åker med sina kompisar till Las Vegas, får problem när han stjäler en bil, sätter eld på ett hotellrum och trotsar en utkastare på en strippklubb. Också får vi lära känna såpaskådisarna Adam & Zack som hamnar på den mest underliga julmiddag man kan tänka sig. Allt utspelar sig under 24 timmar.

I händerna på någon annan regissör kunde detta bli en av alla de filmer som hamnat i Tarantinos bakvatten. Som tur är gör denna som Lock, Stock & Two Smoking Barrels gjorde tidigare i år, de gör allt på eget sätt och det känns helt okej. Det som tynger ner lite är den påklistrade hippheten som följer filmen igenom (även om skådespelarna i mittepisoden är tillräckligt bra för att man inte ska märka det). Mittepisoden är också min egen personliga favorit av de tre men jag tror att man kommer att finna att varje episod har sin egen charm.

Manuset är relativt välskrivet men det är inget i replikerna som sticker ut. Det kan kanske komma någon replik då och då men en replik är inte tillräckligt för att bygga upp en dialog. Däremot så finns där en hel del situationskomik med mycket svart humor. Något som man verkligen lägger märke till är fotot. Man har filmat flera scener vid tidpunkter på dygnet då atmosfären lägger sig som ett skönt skimmer över hela filmen. En trevlig liten detalj som gör att man kan vila ögonen efter alla snabba klipp och kameratricks.

Skådespeleriet håller väldigt hög klass för att komma från folk utan speciellt mycket erfarenhet. De som sticker ut från mängden är Sarah Polley (som gör något helt annat än vad hon spelade i Ljuva Morgondag), Timothy Olyphant och William Fichtner (är väl inte så ung men bra är han). Det är svårt att hitta svaga kort i denna jätteensemble, kanske J.E. Freeman då. Han gör om samma roll han gjort flera gånger förr.

En trevlig liten film som kan kännas lite överdriven ibland men den levererar underhållning bättre än flera av de filmer som visats på biograferna i sommar. Så i väntan på nästa ungdomsfilm som verkligen är bra (det kan ta ett bra tag) så är det bäst att bota abstinensen med Go.

Andreas Olofsson