Bruce den Allsmäktige

• Svensk titel: Bruce den Allsmäktige
  • Originaltitel: Bruce Almighty
  • Release (Bio): 2003-07-18
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-01-21

Jim Carrey är alltid ett säkert kort om det är kassasuccéer man vill åt. Personligen tycker jag om honom bäst i seriösare roller och tål honom inte som djurdektektiv eller kabelkille. "Truman Show" kommer alltid att vara min favoritfilm med Carrey och ingenting han gjort så långt, slår den insats han gjorde där.

I "Bruce Almighty" spelar han en karaktär som både ger honom utrymme till att vara den som han är mest känd för, men samtidigt kan han lugna ner sig för att vara allvarlig och återhållsam i sin framtoning. Det är en måttlig dos Carrey vi får, kanske att det hellre skulle vara lite mindre. Och som vanligt i Carreys filmer så är det han som står i centrum, andra ges inte en chans att få visa upp sig. Varken rutinerade Morgon Freeman eller välkände Jennifer Aniston ges något vidare utrymme och står bleka i jämförelse med Carrey.

Jennifer Aniston sticker varken upp eller ner och imponerar inte speciellt mycket. Men som sagt, manuset och handlinger ger henne inte vidare spelrum. Hon kan bättre; vid flera tillfällen känns hon ordentligt plastig och oengagerad.

Men filmen i sig är ett litet lyckopiller som lockar till flera skratt men också till betänksamhet. Den kunde vara djupt filosofisk, likt "Goundhog Day", men jag tror inte att dessa intentioner finns, utan man håller sig på en lättförstådd nivå utan att bli för djup. Det handlar visserligen om livskriser och existensialistiska frågor, men det är inget son penetreras djupare än till Carreys tragikomiska minspel.

"Bruce Almighty" är inte Carreys bästa men han kommer att fortsätta vara en stor underhållare och publikdragare ett tag till.