• Svensk titel: På andra sidan häcken
  • Originaltitel: Over the Hedge
  • Speltid (min): 80
  • Release (Bio): 2006-09-22
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-02-07

Dreamworks är tillbaka med ännu en i raden av sina framgångsrika filmer. Denna gång handlar det som så många andra gånger om djur som skänker en specialinpackad moralkaka till tittaren.

Sen "Roger Rabbits" dagar har tekniken inom animerad och tecknad film aldrig slutat gå framåt och idag har vi nått en nivå som av många anses oslagbar. Jag är en av dem som tillhör skaran att imponeras av tekniken och slutar inte att förundras över hur det hela kan ha gått så fort framåt. Roger Rabbit kom ju ut "igår".

Men samtidigt som teknik och kunskap går framåt så höjs våra (läs tittarnas) preferenser och vi ställer hela tiden högre krav. Vi vill hela tiden överraskas genom nya specialeffekter, annorlunda skämt och saker vi inte tänkt på innan.

Så jag sätter mig ner sätter i dvd:n och med filmer som "Hoodwinked", "Hitta Nemo", "Vilddjuren" färskt i minnet vet jag ungefär vad jag har att vänta under de kommande en timme och tjugo minuterna. Eller?

Jo, det är faktiskt sant. "På andra sidan häcken" är inte banbrytande och har inte mycket annorlunda story än övriga nyligen släppta animerade filmer. Men faktum är att alla dessa filmer har en sak gemensamt och det är att de har en väldigt hög lägstanivå. Även om du inte möter så mycket nytt så är underhållningsnivån hög och du kan inte annat än att skratta åt karaktärernas skämt, utseende och samtidigt imponeras av hur bra gjorda de är.

Denna filmen ger en känga åt det liv vi människor lever. Den tittar på människan som varelse utifrån ett djurperspektiv. "Djur äter för att leva och människor lever för att äta" heter det och med ironin i ögonvrån kan jag inte annat än att skratta och hålla med. Det går nästan så långt att jag skäms över att vara människa och t.o.m. sympatiserar med karaktärerna som vid närmare eftertanke är vad vi kallar "skadodjur".

Lyssnar du noga kommer du känna igen röster från t.ex. kända personer som: Bruce Willis, Gary Shandling, Wanda Sykes, William Shatner, Nick Nolte, Avril Lavigne m.fl och frågan är snarare vilken kändis som inte gett röst åt en animerad karaktär än vem som har det. Svenska röster görs av bland andra Rafael Edholm, Martin Timell, David Bexelius och Andreas Nilsson.

Filmen bygger på serieteckningar av Michael Frys och T Lewis som du bl.a. kunnat läsa i Svenska Metro och Serie-Paraden. Vi får följa ett gäng skogsdjur som en dag vaknar upp till förskräckelsen av att en stor trädgårdshäck anlagts genom deras skog. Nyfikenheten tar överhand och de undersöker snart vad som egentligen finns på andra sidan. Ett mer världsvant djur som hamnat i en stor skuld drar nytta av situationen och lyckas snart övertyga de andra att hjälpa honom att samla mat inför den kommande vintern – iallafall får han dem att tro detta. Människans värld på andra sidan häcken är nämligen full av mat, rester och roliga leksaker.

Trots moralkakor om lika värde, ärlighet, tillit och vänskap så tycker jag att balansen är på en lagom nivå och det hela funkar helt OK. Det hela balanserar på ett betyg mellan tre och fyra tellus-stjärnor och tippar över med fördel mot fyran. Bara för att det hela är så otroligt, imponerande snyggt!!

Daniel Johansson, chefredaktör