• Svensk titel: Sum of all fears
  • Originaltitel: The Sum of all fears
  • Speltid (min): 124
  • Release (Bio): 2002-09-20
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-02-05
  • IMDb: Sum of all fears

I skuggan av årsdagen av terrorattackerna i USA har 'Summan av skräck' premiär på svenska biografer. 'Summan av skräck' är den fjärde Clancyboken som filmats för biografpublik och liksom i de tre tidigare (Jakten på röd oktober, Patrioter och Påtaglig Fara) är handlingen centrerad kring CIA-analytikerna Jack Ryan - denna gång spelad av Ben Affleck.

I Ryssland dör den sittande presidenten och en man vid namn Nemerov tar över presidentposten. När ett oroligt läge i Tjetjenien kulminerar med detonationen av ett kärnvapen i huvudstaden Groznyj kopplas den unge Jack Ryan in i egenskap av expert avseende Nemerov. Den nya ryske presidenten tar nämligen på sig fullt ansvar för användandet av atombomben. När sedan ytterligare en kärnvapenladdning detonerar, denna gång i USA, är det fullskaliga kärnvapenkriget nära och samtidigt som mänsklighetens framtid ska avgöras av ledarna för USA och Ryssland kämpar Jack Ryan med att finna sanningen. Till sin hjälp har han Cabot (Morgan Freeman) som är en av presidentens rådgivare samt John Clark (Liev Schreiber) - en hemlig agent. Ty ju mer Ryan, Cabot och Clark börjar nysta desto mer pekar spåren åt nynazistiska krafter som önskar starta ett världskrig.

'Summan av skräck' andas verkligen storfilm med en mängd olika miljöer och påkostade effekter. För ett Clancy-fan kommer säkerligen otaliga hemliga möten, spionsatelliter, världspolitik, flottor och flygplan att vara synnerligen tilltalande. Och så långt är jag såld. Det är mäktigt och 'Summan av skräck' är spännade av just ovannämnda skäl. Historien är intressant främst med tanke på att händelserna i den inte känns lika osannolika som de säkerligen hade gjort innan den 11:e september i fjol. Tyvärr så hamnar det mesta av detta i skymundan när fokus hamnar mer och mer på Jack Ryan och hans ansvar att rädda världen. Detta kryddat med lite väl mycket 'James Bond'-känsla på sina ställen, den förutsägbara kärlekshistorien samt det otroligt fega slutet gör 'Summan av skräck' till en medelmåttig rulle...om ens det.

I övrigt känns filmen ganska spretig. Manuset bjuder inte på något överraskande och innehållsmässigt så varvas det mycket mellan en lite för lättsam känsla och en allvarligare ton. Jag hade föredragit en allvarligare ton och en nertonad hjälteroll för Ryan. Även om Afflecks actionscener är få så är detta på intet sätt en politiskt thriller i stil med utmärkta '13 dagar' som exempel. Morgan Freeman är dock alltid bra och förtjänar ett litet omnämnade - precis som favoriten James Cromwell. Roligt också att se att varken ryssar eller araber är de onda för en gångs skull.

Slutsatsen är att denna film antagligen hade gjort ett ännu svagare intryck på mig om jag inte haft 11:e september på näthinnan. Som nämnts tidigare känns händelseförloppet inte helt osannolikt och det är skrämmande. Clancy gör sig dock bäst i bokform och betyget blir en stark 2:a.

Erik Norin