Skruva den som Beckham

• Svensk titel: Skruva den som Beckham
  • Originaltitel: Bend it like Beckham

Det är inte bara i Sverige som kulturkrockar är något populärt att föra vidare till vita duken. Britterna tar sig också ann detta aktuella ämne. Den här gången så får den indiska kulturen möta den brittiska, och vad har mer kultstatus i England? Jo, givetvis fotbollen.

18- åriga Jess lever under sina föräldrars dröm, där hon ska sköta sig bra i skolan och om inte allt för länge gifta sig med en indisk man. Det vill inte Jess, hon vill istället spela fotboll och umgås med sina kompisar. Men hennes mor är ständigt på henne så att hon ska lära sig den indiska kulturen. Men Jess vill inte laga indisk mat, hon vill kunna skruva sina frisparkar som Beckham istället. Men Jess familj står på sig och förbjuder henne att ”leka” bort sin framtid. Det struntar hon mer eller mindre i, hon har en talang och den tänker hon förvalta hur svårt och komplicerat det än kommer att bli.

Klassiska ungdomsproblem som kärlek och utanförskap, sedan kryddad med indisk kultur och en del spontanitet gör den här filmen till en ganska så behaglig historia. Den har många bra stunder som levererar en viss eftertänksamhet och också upplyser om hur problem med olika kulturer tar sig. Det är viktigt, men det har också visats förut så det engagerar inte lika mycket denna gång.

Duktiga skådespelare och ett stabilt hantverk gör den här filmen till en mysig videokväll som bjuder på lite fnitter här och där. Att skruva en fotboll som Beckham är inte lätt, att göra en ungdomsfilm är nästan svårare. Varken bättre eller sämre en någon annan lite seriösare ungdomsfilm.

Johan Lindström