Hundtricket

• Release (Bio): 2002-10-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-23

Wow! Det är det enda jag kan säga om det svenska filmåret just nu. Året 2000 undantaget, har det funnits få skäl till hyllningar av den svenska filmen. Jag har länge haft inställningen att den svenska filmproduktionen varit väldigt insnöad på vissa (enligt mig) negativa detaljer. Dramerna försöker vara så Bergman/Norén-esque som möjligt, komedierna vill vara Moodysson/Holm & Herngren dialogmässigt eller Jönssonligantramsiga och action/thrillerfilmerna vill vara bleka avsnitt av amerikanska tv-serier.

Så dyker det upp två filmer detta år som visat större kvalitéer än de flesta filmer som gjorts här. Båda gjorda av en regissörsduo, båda med varsin framgångsrik kortfilm på meritlistan. Den första var ”Den osynlige”, som dessvärre missades av publiken, den andra som med all sannolikhet kommer få ett bättre öde, är ”Hundtricket – the movie”.

För två år sen gjorde Eklöv/Panov en kortfilm med samma namn (bortsett från epitetet the movie) med samma rolluppsättning och den blev så omtyckt att de bads göra en långfilm av samma historia. Simon är singel på jakt efter Den Perfekta Kärleken – en sån där som finns i Pretty Woman och alla de andra romantiska filmerna Simon överdoserar. Micke och Mario, Simons bästa vänner, tröttnar på Simons sökande, så Micke föreslår att Simon ska testa ”hundtricket”, dvs låna en hund och låta den fungera som en brudmagnet. Som i liknande filmer dyker drömtjejen upp och diverse komplikationer hindrar paret från den perfekta lyckan. Det är förutsägbart, det är väldigt konstruerat, men det är för en gångs skull väldigt motiverat.

Klichéer som är gängse i denna genre utnyttjas till en fördel, en del av handlingen, liksom. Jag vill inte avslöja för mycket, men det finns skäl till varför romansen är så filmisk. Jag underhölls, jag skrattade bitvis, jag hade överseende med Wahlgrens såpaliknande spelstil och vissa transportsträckor. Klockrena biroller (trots att jag tycker att Kjell Bergqvist är med i för mycket för sitt eget bästa) och underhållande smådetaljer. Jag kapitulerar!

Distributören vill lansera ”Hundtricket” som en ny ”Jalla! Jalla!”. Det är helt fel. Det här är så mycket bättre.

Nikita Averin Kronlund