Hollywoods hemlighet

• Svensk titel: Hollywoods hemlighet
  • Originaltitel: The Cat's Meow

Mediamogulen William Randolph Hearst var en gång i tiden den mest fruktade och hatade personen inom Hollywood. Det är ingen slump att Orson Welles ”Citizen Kane” egentligen bara var en känga mot denne Hearst. Mäktig och inflytelserik var han dessutom, och det är vad ”Hollywoods hemlighet” berättar om.

Under en födelsedagsfest ombord på Hearst’s lyxyacht, skedde ett mystiskt dödsfall. Historien blev snabbt sopad under mattan. Endast en person av alla festdeltagare blev förhörd. Ryktena började gå. Det är ännu oklart vad som egentligen hände och vilka som egentligen faktiskt var närvarande, men filmmakarna säger att detta är ”det säkraste ryktet” som de redovisar här.

Regissören Bogdanovich har här lyckats samla ihop en imponerande skådespelarensemble och man har en intressant historia med intriger, svartsjuka, misstro och dekadens som kryddor, men det är något som saknas. Det tänder aldrig riktigt till. Jag kan inte komma på om det beror på att Bogdanovich’s storhetstid redan var för 30 år sedan (med ”Paper Moon” och ”Den sista föreställningen” som höjdpunkterna), eller om det är så att det lyser igenom tydligt att filmen från början baseras på en pjäs.

Det är egentligen ingen större miss, jag underhölls och tyckte att det var intressant att följa karaktärerna, trots att man redan i inledningsminuten får reda på slutet. Men scenerna är ojämna och bitvis står filmen och trampar på samma ställe gång på gång. Trots allt landar betyget på ”bra” – dels är det ensemblens förtjänst, men framför allt bjuds man på en fascinerande inblick i de artificiella liv människorna inom filmindustrin förde.

Nikita Averin Kronlund