• Originaltitel: 28 days later
  • Speltid (min): 112
  • Release (Bio): 2003-02-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-06-04
  • Tagline: The days are numbered
  • IMDb: 28 dagar senare

Danny Boyle är tillbaka. I nya ’28 days later’ har regissören som gav oss Trainspotting återigen valt att arbeta med författaren, Alex Garland, med vilken han tidigare gjort ’the Beach’. I ’28 Days Later’ härjar ett fruktansvärt virus. Efter att några djurrättsaktivister av misstag släppt viruset fritt decimerar det på bara en månad mänskligheten till en bråkdel av dess forna antal. De få som överlevt måste kämpa för sin överlevnad mot de olycksaliga individer som bär viruset i en film som i det närmaste kan beskrivas som en modern zombierulle. Vid smitta innebär viruset nämligen att smittbärarna är dömda att i nattens skydd jaga och döda människor. Till skillnad från många, andra filmer med liknande tema så är dock de infekterade långt ifrån Romeros haltande, gröna zombies…

Filmens huvudperson heter Jim och spelas av duktige Cillian Murphy. Säkerligen ett namn att lägga på minnet. Efter en trafikolycka har han legat i koma i 28 dagar och när han vaknar är omvärlden en annan än den han lämnade. Så börjar ’28 days later’. Även om handlingen egentligen inte är speciellt originell så är inledningen fångande. Utan onödiga förklaringar kastas vi direkt in i handlingen och ett antal frågetecken kring viruset och liknande förblir obesvarade – men det gör inget. Nej, här följer jag istället med spänt intresse hur Jim på Londons övergivna gator och torg börjar försöka förstå vad som har hänt. Utan att avslöja för mycket så finns det andra människor som också på olika sätt överlevt farsoten och som nu med primitiva vapen kämpar för sin överlevnad.

Förutsättningar är således enkla och intressanta och frågan är egentligen bara en – hur ska detta gå? Med en filmteknik där dogma möter blixtsnabba klipp och mycket blod kastas vi omkring i en ond, hård värld där döden ständigt lurar runt hörnet. ’28 days later’ är sällan riktigt skrämmande även om paniken när zombies närmar sig är påtaglig. Skrämseleffekter uppnås främst genom snabba klipp och hög volym vilket i längden blir lite tröttsamt. Under filmens gång hinner vi med lite kärlek, budskap och vi ges även ett smakprov på människans egen ondska – och då tänker jag inte på det faktum att människan i filmen skapade viruset.

Till filmens plus hör den känsla av realism som den ovannämnda filmtekniken bidrar till. Ur fokus och med skakig handkamera går det undan och vi anar det vi inte kan se när en skugga rusar förbi i bakgrunden. Imponerande är också inledningen med härliga scener av Londons övergivna gator som får de likartade scenerna i Vanilla Sky att blekna. Bra skådespelarinsatser ska också nämnas och speciellt Brendan Gleeson som är en favorit.

Lite sämre med ’28 days later’ är filmens tempo och den även ganska oväntade vändningen en bit in i handlingen. Den lider av ett ’Full Metal Jacket’- syndrom där första halvan av filmen skiljer sig så radikalt från den andra. I ’28 days later’ tycker jag att filmen tappar en hel del på grund av detta.

För att summera ska sägas att jag inte med lätthet kunde få bort ’28 days later’ ur skallen. Där finns en del frågeställningar och lösa trådar som är intressanta att efter filmen diskutera plus en del filmiska godbitar och ’gömda’ budskap. Tyvärr blir jag sällan rädd och tycker att avslutningen är sämre än inledningen. Det något ambivalenta slutbetyget för Danny Boyles skräckfilm blir därmed en trea –men en stark sådan.

Erik Norin