Bowling for Columbine

• Svensk titel: Bowling for Columbine
  • Originaltitel: Bowling for Columbine
  • Release (Bio): 2003-02-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-08-27

Jag har just avslutat läsa Michae Moors senaste bok “Stupid white men” och mycket av det han skriver om känns igen I “Bowlin for Columbine”. Han visar ingen som helst nåd när han kritiserar hela Bush-administrationen och ifrågasätter det omtalade valet I USA 2000, då Bush kom til makten genom manipulation och fusk; inte som folkets demoktaiskt utvalde president. Moore forstätter med att slå hårt och skonigslost mot den rasism som fortfarande är synlig och märkbar och frågar sig varför man inte kan efterleva den första paragrafen I konstitutionen lika slaviskt som vissa lever efter den paragraf som säger att det ar var mans rätt att bära vapen. Moore fortsätter att rikta kritik mot utbildningsväsendet, hyllar lärare och kritiserar skolpolitiker. Han ger exempel som verkligen illustrerar det amerikanska folkets låga intelligens och idioti. Det här är Michael Moore, en journalist som hoppade av college för att han inte fick en parkeringsplats, en tjock amerikan som till och med har ett livstids medlemsskap I NRA (National Rifle Association), men det hindrar honom inte att spotta I ansiktet på organisationens ledare, skådespelaren Charlton Heston.

“Bowling for Columbine” är en dokumentarfilm som ställer sig frågan: om vapen ska få dig att känna dig säker, varför är det då 11.500 vapenrelaterade mord varje år I USA? Som bakgrund använder sig Moore av skolskjutningen I Columbine High-School 1999, då 14 lärare och elever blev brutalt avrättade av två lokala ungdomar som helt enkelt var arga. Detta I en stat där det finns vapen I varje hem och där bankerna lockar sina kunder med vapen som tack for att man öppnar ett nytt bankkonto I banken. Han frågar sedan om man inte tycker att det är lite farligt att lämna ut vapen till sina kunder, det är ju trots allt en bank? En annan scen som man sent glömmer är när han tar med sig två elever fran Columbine High-School för att återlamna de kulor som sitter djupt begravda I deras kroppar och som inhandlades tidigt på morgonen I den lokala affären, Wal-Mart. Eller varför inte den scen där Moore besöker högsta hönset I NRA, National Rifle Association, Charlton Heston, och visar honom ett fotografi av en 6-årig flicka som sköts tll döds av en skolkamrat I samma ålder. Heston svarar med att springa och gömma sig och vägra att kommentera.

Så håller den på, “Bowling for Columbine”. Avslöjar, visar på fakta och illustrerar med skrämmande och tragiska bilder från verkligheten. Med storartade journalism tar Moore oss med på intervjuer och besök hos människor som du inte trodde fanns, undrar varfor TV-serien “Cops” alltid handlade om svarta förbrytare, varför det amerikanska samhallet är I kaos jamfort med andra lander I varlden, ifrågasatter all den skramselpropaganda som amerikanarna dagligen utsatts för. Går det att skylla de 11.500 liv som går till spillo varje år I USA på något? På vad I så fall? Dessa frågor plus många fler finner svar, vissa mer skrämmande an andra och vissa mer korkade än andra. Moore vet det rätta svaret.

“Bowling for Columbine” är en viktig film som inte lämnar någon oberord. Förmodligen en av de vktigaste filmerna som någonsin gjorts och som visats på en biograf. Bara det är ett steg narmare en bio som inte bara visar en förvrängd verklighet eller en påhittad overklighet, utan en bio som vågar visa det riktiga och verkliga. Det här är en verklighet av ett land som allt mer ar på vag att förinta sig själv och resten av varlden. Hur lange kan man hålla på? Världens enda supermakt ruttnar inifrån och kanske ar det så att det vi ser bara är en början. Landet I väst som for 150 år sedan ansågs vara drömmarnas land och dit miljoner utvandrade, är ingen dröm längre. Den amerikanska drömmen är I kris och med ett skadat anseende runt om I världen. Michael Moore på rätt väg -att upplysa pa hemmaplan, vacka opinion och laga det trasiga inifran.

“Bowling for Columbine” är den första dokumentärfilm på 46 år som tagit sig in I tävlingen I Cannes Filmfestival, och belönades med Cannes 55-ars jubilemuspris.Ryktet säger att “Bowling for Columbine” kommer att visas på Göteborgs Filmfestival.

Jesper Isaksson