Rocksystrar

• Svensk titel: Rocksystrar
  • Originaltitel: Banger Sisters, The
  • Release (Bio): 2003-01-03

Goldie Hawn gör tvärtom än vad det som brukar ske. Hon följer sin dotter, Kate Hudsons fotspår. Goldie spelar nämligen en snarlik roll som den Kate spelade i ”Almost famous”, fast drygt 20 år senare.

Suzette (Hawn) en kvinna runt 40 år lever som hon gjorde då hon fortfarande var 20. Ensam som hon är så är jobbet hennes enda höjdpunkt men en dag får hon sparken därifrån. Det gör att hon bestämmer sig för att söka upp sin barndomsvän, Lavinia (Sarandon). I unga år så var dem riktiga groupies som satt på den ena stjärnan efter den andra.

Då Suzette äntligen kommer fram till Lavinia så har någonting skett. Lavinia har förändras totalt. Hon har gift sig rikt och har två barn. Den raka motsatsen till Suzette som egentligen bara stått och stampat i tjugo år. I början tycks inte Lavinia vilja bli påminn om den tid i sitt liv då hon levt så villt och avfärdar därför Suzette. Men ganska så snart efter att ha fått tillbringa lite tid tillsammans så väcks de gamla minnena till liv. De väcks så pass mycket att hennes familj inte känner igen sin egen mor/hustru längre.

”Rocksystrar” har ett stort problem, och det är vissa delar av manuset. Det är ganska så banalt och töntigt men framför allt osannolikt. Men istället så har filmen en rejäl styrka, och det är Goldie Hawn och hela hennes karaktär. Hon är skön, sorlig och full med livslust, en salig blandning. Scenerna hon har tillsammans med Geoffrey Rush är klockrena.

Filmens första timme är faktiskt riktigt bra och har massor med sköna och roliga dialoger. Men sen börjar man känna att manuset inte orkar. De rappa och smarta dialogerna har tagit slut och filmen börjar bli töntig och går på tomgång. Sista biten är sorgligen nog riktigt dålig. Men som helhet så var skådespelartrion väldigt roande och sen så är Goldie Hawns åldrande ett mysterium i sig, så pass mycket att filmen faktiskt orkar stanna kvar på betyget 3.

Johan Lindström