Yamakasi

Luc Besson har haft legat i på sistone, inte vid registolen utan mer som producent och manusförfattare. Så även denna gång i en modern berättelse av Robin Hood. Besson lyckas återigen att vara lite originell.

Yamasaki är en grupp ungdomar från den franska förorten som fördriver tiden genom att klättra och hoppa på byggnader. Så eleganta och coola grejer som dom lyckas med så är de väldigt populära bland barnen i stan. Jamal är en ung kille som försöker sig på lite Yamasaki- rörelser men på grund av ett hjärtfel så hamnar han på intensiven. Hans läkare ger Jamal 24 timmar att leva om han inte får ett nytt hjärta. Ett nytt hjärta är inte så billigt, så. Yamakasi- grabbarna ger sig iväg för att stjäla pengar från de rika så Jamal kan få ett nytt hjärta. Något som inte är allt för lätt när polisen gör allt för att gripa gruppen.

Galet, snyggt, originellt och snällt. Så skulle jag beskriva den senaste franska filmen som nått våra videobutiker. Den är svår att inte tycka om för den har en lekfullhet som är sällsynt i andra delar av filmvärlden. Det känns igen att det är franskt och dom är otroligt skickliga på att göra film. Dom vågar vara lite galnare, särskilt Besson.

Filmen har en mycket skicklig klippteknik som gör scenerna intensiva och mycket njutbara. Stuntttricksen är imponerande utan att det går till överdrift. Något som var otroligt skönt att slippa var att det man inte ser men ofta förstår att de hänger i linor, vilket gör att dem är i luften lite väl länge. Jag tvivlar faktiskt på att dem använt sig av den tekniken och var mäkta imponerad av deras prestationer.

En schysst film med sköna scener och en lekfullhet som smittar av sig. Nu är det nästan så att jag kommer att söka till cirkusskolan. Jag menar vem vill inte kunna dom här konsterna?

Johan Lindström