Virus

• Svensk titel: Virus
  • Originaltitel: Virus
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-06-28
  • Tagline: Humankind is history

Ett ryskt forskningsfartyg blir träffat av någonting från rymden och som tar över samtliga datorer och det blir kaos på skeppet. Bogserfartyget ”Sea Star” som precis klarat sig undan en hemsk storm, snappar upp det ryska fartyget på radarn och beger sig dit. De kommer i kontakt med ett till synes övergivet fartyg och bestämmer sig för att bogsera skeppet i land mot en stor belöning. De märker dock ganska snabbt att de inte är ensamma på fartyget och kampen för att överleva har precis börjat.

Maskiner som får eget liv har vi sett förut, men denna gång är det lite annorlunda. Maskinen behöver nämligen mänsklig hjälp för att överleva. Under filmens gång får vi vara med om några ”hoppa-till-och-gärna-skrik”-scener, samt smaskiga blodbad med djupa äckliga sår. Specialeffekterna är ruggigt bra gjorda och det är häftig action genom hela filmen. Men det räcker inte. Karaktärerna i filmen känns som kalla skuggor och man ska vara glad om man kommer ihåg vad de heter. På sina 95 minuter hinner man inte riktigt komma in i filmen innan den är slut och trots att handlingen är väldigt förutsägbar och man kan enkelt lista ut vad som kommer hända härnäst, kan man ändå få problem med att hänga med i de snabba kasten. Skådespeleriet kan man däremot inte klaga på. Jamie Lee Curtis spelar den lite hårdare typen av tjej men är fortfarande mänsklig. Donald Sutherland är en fröjd att se då han som alltid har blicken i ögat, sin attityd och sitt hemlighetsfulla smile.

Gillar man filmer med högt tempo, bra visuella effekter, blod och action i massor är Virus en film man bör se. Man skulle kunna säga att Virus är en blandning mellan Alien, Event Horizon och Deep Rising. Alla filmer görs inte för att vinna Oscras, de görs för att underhålla. Virus lyckas där ganska bra.

Daniel Eek