Hur man blir av med en kille på 10 dagar

• Svensk titel: Hur man blir av med en kille på 10 dagar
  • Originaltitel: How to Lose a Guy in 10 Days
  • Release (Bio): 2003-05-09
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-11-12

Romantiska komedier brukar följa ett rätt utstakat koncept, där två totala motpoler under ungefär 1½ timme successivt börjar märka varandras dragning till varann. ”How to Lose a Guy In 10 Days” följer konceptet slaviskt, men här har man drivit det till sin spets i form av något som skulle kunna rubriceras som en kamp mellan våra protagonister och deras förnuft och känslor.

I ena ringhörnan har vi Andie Anderson. Hon är skribent på tidskriften “Composure Magazine”; hon är ambitiös, vacker och intelligent. Men hon är inte nöjd. I stället för att skriva de lättsamma ”How to…”-texterna som hennes uppdrag på tidningen består av, vill hon skriva lite mer substantiella krönikor. Inspirerad av väninnans katastrofala datingmanér, får Andie i uppdrag att skriva artikeln ”How to Lose a Guy in 10 Days” och om hon skulle vara framgångsrik med det, så lovar redaktören att Andie ska få friare händer.

I den andra ringhörnan har vi Benjamin Barry. Han jobbar på ett marknadsföringsföretag, där han mestadels kommer på klockrena koncept till sportföretag och bilmärken. Men det han i själva verket skulle vilja göra, är att stå för marknadsföringen av diamanter. Däremot har han konkurrens för just det jobbet och slår därför vad om att han kan få vem som helst att falla för honom på tio dagar och om han lyckas, så kommer han få det jobb han vill ha.
Naturligtvis råkar de två mötas på en bar samma kväll och blir offer för sina respektive vad. Så nu ska Andie försöka bli av med en man som till varje pris ska försöka snärja henne.

Jag måste bara direkt säga att Hudson/McConaughey är ett av de sötaste paren jag sett. McConaughey har en avslappnad charm och Hudson, ja Hudson, herregud! Uppenbarligen har alla de egenskaper som gjorde hennes mor Goldie Hawn så stor som hon blev under 1970-80-talet gått i arv. Hudson är fullkomligt avväpnande näpen, men har samtidigt en karisma utav Guds nåde. Och att kombinera dessa skådespelare med all personkemi som florerar dem emellan är lysande.

Dessvärre har man betydligt större problem med själva historien. Karaktären Andie ska ju medvetet göra alla missar man bara kan göra i början av ett förhållande, men det blir parodiskt överdrivet utan att vara underhållande. Långa sekvenser känns nästintill outhärdliga och jag kunde bara sitta och vänta på nästa scen, då vi ska fatta att paret klickar ihop, eftersom det tillhör en annan, mycket bättre film.

Nä, med en finpolering av manuset, ett försök att göra historien mer balanserad, hade detta kunnat vara en fullträff. I stället serveras vi en extremt ojämn film som är fullkomligt briljant i ena stunder, men dessvärre stundtals usel. Men om det dyker upp ytterligare en romantisk komedi med denna duo, så lär jag hittas i första bänkraden.

Nikita Averin Kronlund