• Originaltitel: Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
  • Speltid (min): 143
  • Release (Bio): 2003-08-27
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-02-11
  • Tagline: Prepare to be blown out of the water.
  • IMDb: Pirates of the Caribbean

Jag måstge nog sluta med att se fram emot saker. Sällan blir jag nöjd, snarare missnöjd. "Pirates of the Caribbean" är en utmärkt film på alla sätt och vis men ändå gick jag ut utan att delta i de små spridda applåderna som under eftertexten bredde ut sig. Om jag ska spekulera mer i det där så vill jag gärna skylla på att jag gick på sena föreställningen och var då aningen trött.

Helt klart är filmen välkommen. Det är alltid roligt när genrer som mer eller mindre har känts utdödda, plötsligt får uppstå och även nå stora framgångar. Ungefär samma känsla som när "Young Guns" blev en publiksuccé 1988. Innan dess var westernfilmer något som hörde 50- och 60-talet till. Senast en någorlunda bra film om sjörövare gick upp på vita duken var 1995 med "Cutthroat Island" som gick hem hos en stor publik och senare även "Hook", som jag tycker är riktigt bra. Så visst måste man välkomna de karibiska piraterna, om inte med applåder och stående ovationer, med många skratt och en positiv upprymdhet.

Regissören, Gore Verbinski, är på väg uppåt. Helt klart. Hans ojämna reportuar där han har blandat genrer kraftigt, tyder på att han är en mångsysslare som behärskar allt från äventyr till skräck. Förra året skrämde han slag på oss med "The Ring" och fick i alla fall mig att skratta mig tårögd i "Moushunt". Det ska bli ett nöje att se vad han hittar på här näst.

Om man ska peka ut någon speciell i rollistan, väljer de flesta antingen Orlando Bloom eller Johnny Depp. Båda dessa herrar imponerar inte på mig i filmen, men det behövs heller inte. Istället välkomnar jag Geoffrey Rush till en framtid i ljuset. Jag lärde mig att tycka om honom efter hans prisbelönta och hyllade prestation i "Shine" och sedan dess njuter jag av allt han gör. Han har varit en doldis trotts att han de senaste åren varit tämligen aktiv, men i och med "Pirates..." hoppas jag han får den uppmärksamhet han förtjänar.

"Pirates..." är en klassisk sjörövarfilm som har allt en sjörövarhistoria ska ha. Och den disneyfärgade präglingen går inte att ta miste på. Det är mycket humor och många slapsticks som blandas med lättsamma ytligheter. Och det är väl kanske det som först och främst gör filmen så underhållande som den är. Det finns mycket att imponeras av och jag är beredd att erkänna att "Pirates..." är sommarens storfilm. Men kom då ihåg att konkurensen denna sommar har varit tämligen dålig, vilket gör att "Pirates..." kanske rent av kommer att höra till en av de bästa filmerna detta år. Och det säger jag för att jag tycker den är värd det även om jag inte var överentusiastisk efteråt. Ibland får man tillåta sig själv att se kvaliteer i saker, även om man inte alltd uppfattar dem lika tydligt. Betyget blir en svag 4:a.