Alexander

• Svensk titel: Alexander
  • Originaltitel: Alexander
  • Release (Bio): 2004-11-26
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-04-06
  • Tagline: Fortune favors the bold

Oliver Stone måste man ändå säga är ett namn inom filmindustrin. Filmer som "Plutonen", "Född den 4:e juli", "JFK" och "Natural Born Killers" är värda att bidra till hans storhet. Dessa är alla riktigt bra filmer. Men vad gäller "Alexander" har nog Stone redan fått höra att han tagit ett kraftigt steg tillbaka. Jag började ana oråd redan i början när bakgrundsmusiken är i form av syntmattor och klinkande piano i bästa David Foster-stil. Det var nästan att jag arkiverade DVD:n i sopnedkastet direkt.

Jag börjar få allt mer svårt för dålig casting som enligt mig är som värst, när man sätter skådisar som är kända för annan sorts karaktärsroller, i roller som det är uppenbart att stora delar av publiken kommer att reager negativt på. Fler goda exempel är t.ex. Mel Gibson i "Braveheart" (visserligen så satte han sig själv i huvrollen) och Brad Pitt i "Troja" "den kvicktänkte har räknat ut att mina invändningar främst handlar om att sätta moderna, unga actionkillar i roller där man gestaltar stora historiska karaktärer). Och nu, Colin Farrell som Alexander den Store. För att inte tala om Angelina Jolie som den ömma modern.

Det är nästan så att en film som bygger på historiska händelser, faktiskt skulle tjäna på att ha mindre kända skådisar i de ledande rollerna. Utan tvekan. Oliver Stone är tillräckligt namn för att dra ett intresse. Cross-over-effekten blir annars för destruktiv och publiken kan, som jag, störa sig filmen igenom.

"Alexander" är trotts Farrell och Jolie, inte en helt genomrutten film, även om det är nära. Stone har smak för vackra vyer och stilfullt foto, vilket det finns en hel del av. Tidgare kritik om att han kanske tydliggör Alexander den Stores sexuella läggning lite väl mycket, kan man gärna ifrågasätta om man så önskar. Aldrig tidigare har väl en historisk karaktär fått sin sexualitet så blottad. Kanske är det någon stans Stones politska ådra som visar sig?

De två storslagna stridsscenerna är egentligen inte ett dugg storslagna. Hade filmen kommit för 10 år sedan, mycket möjligt. Vi börjar vänja oss vid dataanimerade soldater och sprutande blod som är digitalt pålagt i efterhand. Däremot är den senare stirdsscenen helt klart imponerande då Stone använder sig av riktiga elefanter i en buskig skogsmiljö. Jag imponeras starkt.

För den som kan se bortom Farrells tafatta spel och Stones politiska korrekthet vad gäller mainstream-film, kan "Alexander" vara ett helt okej äventyr. Undertecknad suckar dock högt och ångrar bittert att han lade ut 200 riksdaler på den istället för att till samma pris, köpa både "Natural Born Killers" och "Plutonen" i specialutgåva. Vänta nu, vad sa jag att filmen handlade om? Har redan glömt...