Starsky & Hutch

• Svensk titel: Starsky & Hutch
  • Originaltitel: Starsky & Hutch
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-09-29

Ben Stiller är hur het som helst just nu. Även om han kanske inte är den som tjänar störst dollar i Hollywood, är han omåtligt populär och ett säkert kort. Undertecknad har faktiskt börjat att tycka riktigt bra om honom, mycket tack vare "Den där Mary" som fortfarande får mig att skratta hysteriskt. Vad gäller Owen Wilson är han på gång. Har har gått från att medverka i kalkoner om jättelika pytonormar till att både skriva och medverka i succén "The Royal Tenenbaums". Helt klart på väg uppåt.

Dessa två herrar spelar varandras totala olikheter i "Starsky & Hutch" och de gör det faktiskt helt ok. Det märks att de är goda vänner även bakom kulisserna. Hur som helst är "Starsky & Hutch" ytterligare en sån där hopplös film för oss i Sverige som aldrig fått se originalet från 70-talet. Även om filmen har några roliga scener, kan jag mycket väl tänka mig att man får ut större behållning om man känner till originalet. Jag menar, hur kul skulle den amerikanska publiken ha åt en långfilm om bibliotekarien Sally, om det nu skulle finnas en sådan.

Men visst, både Stiller och Wilson är ordentligt charmiga i sina roller. 70-talsmiljön förstärks av ett riktigt bra soundtrack och autentisk miljö. Tyvärr räcker det inte hela vägen utan "Starsky & Hutch" kommer i Sverige inte bli en succé. Sevärd? Nja, måste jag svara. Är man beredd att betala 90 spänn för en dos 70-talscharm och Stiller och Wilson, visst. Vill man ha en bra film finns det mycket annat på reportuaren just nu som är bättre. Men ett Stiller-fan som jag är blir "Starsky & Hutch" nätt och jämt godkänd. Snoop Doggy Dog impoenrar inte och det fåniga slutet där Starsky/Hutch-originalen gör en cameo är bara pinsamt.

Jesper Isaksson