Antwone Fisher

• Speltid (min): 116
  • Tagline: Inspired by a true story

Denzel Washington har en del rykten om sig att vara en rejäl diva som gärna styr andra regissörer och skådespelare. Tack för det säger jag, det har gett tydliga resultat i divans regidebut. Det är inte mycket som gått fel i ”Antwone Fisher”. En otroligt säker och trygg regisserat film baserad på en sann historia. Manuset som för övrigt är skrivet av Antwone Fisher själv är något som länge legat i bokhyllan och väntat. Men Denzel har aldrig funnit tid förrän nu. Nu är inte Denzel ensam om att debutera, även huvudrollsinnehavaren Derek Luke gör ett bestående intryck.

Antwone en man vid 25 års ålder som jobbar inom den amerikanska militären och efter diverse händelser då han haft svårt att hantera sin ilska så hamnar han till slut hos Jerome. Han kommer att bli Antwones psykdoktor. Tillsammans ska de finna vad som gör Antwone till en kokande bomb och det dröjer inte länge förrän Antwone öppnar sitt innersta om sin hemska barndom. Det visade sig vara en barndom fyllt med allt annat än kärlek.

Denzels regidebut är en film om först och främst kärlek, hat och allt som finns däremellan. Det finns vissa filmer som lämnar kvar en viss känsla åt åskådaren efter filmens slut, då man liksom kommer på sig själv att man sitter helt tyst och bara är helt inne i filmen. Det till trots att eftertexterna rullat förbi för längesen. ”Antwone Fisher” ger den känslan, och den ger också känslan av obehag men också glädje. Allt på samma gång.

Det är en livshistoria som är så filmisk ”lagd” att det bara blir ironiskt och man blir mer eller mindre tvungen att blunda för en del tillrättaläggningar. Det är sånt man får räkna med och här sköts det faktiskt galant.

Det är en engagerande och medryckande historia vi får följa och tack vare en otroligt finkänslig regi och en strålande insats av Derek Luke så är det här en film som kommer att leva kvar länge. Nu är det inte bara Derek som är duktig, Denzel agerar också framför kameran och gör det som vanligt med briljans.
Trots att den inte är ett dugg lik ”Stekta gröna tomater” så ger den här filmen precis samma känsla när den är avklarad. Kan inte sätta fingret på vad det är, bara att det är fruktansvärt bra. Denzel får gärna fortsätta styra och ställa på andras filmer, det ger bra träning och tillsynes också väldigt fina resultat.

Johan Lindström