Darkness Falls

• Svensk titel: Darkness Falls
  • Originaltitel: Darkness Falls
  • Release (Bio): 2003-07-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-12-17

Darkness Falls.

Dagens andra pressvisning för mig – att vandra från Terminator 3 till att se Darkness Falls i en betydligt mindre salong med mindre folk var kanske inte den perfekta uppladdningen. Inledningen på denna skräckrulle var dock hyfsad och som skräckälskare var det bara att ge den en chans.

Darkness Falls är ett litet samhälle i USA där barnen för länge sedan gav sin mjölktänder till en äldre dam i området. När damen råkade ut för en olycka och brände sitt ansikte illa, vilket tvingade henne att bära en porslinsmask, blev hon mer folkskygg och när två barn plötsligt försvinner blir domen inte nådig. Den äldre damen lynchas trots att hon var oskyldig och glöms bort. Men innan hon dog hann hon kasta en förbannelse över Darkness Falls…

Hundra år senare drabbas staden återigen av mystiska händelser och en gammal förlorad son som tidigare drabbats av förbannelsen återkommer för att slåss mot gamla demoner.

Nåväl, efter den relativt spännande inledningen så står det snart klart att Darkness Falls är ytterst medioker om ens det. Det liksom genomsyrar hela filmen på något sätt och det är svårt att sätta fingret på exakt vad som är dåligt men bland annat så är manuset är helt ogenomtänkt och bryter hej vilt mot det regelverk som satts upp. Skådespelarna är inte heller bra och både foto och effekter lämnar även de en del övrigt att önska. Statister kan räknas på ena handens fingrar och filmen är så ointressant att den inte blir spännande bara av det skälet.

Efter 86 minuter är eländet slut och det enda som egentligen är värt att komma ihåg är unge Lee Cormie.

Till sist – varför spendera filmens första minut med att berätta precis vem mördaren är?

Erik Norin