Animatrix

Glöm att ”Matrix”- trilogin bara är film, det är oändligt mycket mer än så. Lägg också till det senaste tillskottet ”Animatrix” som är nio stycken kortfilmer, som visar hur allt började då robotarna tog över mänsklighetens plats som jordens härskare. Den ger också en ytterliggare inblick i Matrix- världen och hur allt fungerar. Allt detta styrt av regissörerna till trilogin, bröderna Wachowski. Dom har samlat några av världens främsta datagrafiker och animéregissörer för att fortsätta på sin redan utlagda originella väg.

I den första kortfilmen slängs vi direkt in i ”Final flight of the Osiris” som är själva grunden till ”Matrix Reloaded”. Det är också den kortfilmen som är dataanimerad av gänget bakom ”Final Fantasy”. Resterande filmer får vi följa dom sista slagen innan människans undergång, hur Matrix- världen byggs upp osv. Vi får också följa olika tillvägagångssätt att bryta sig loss Matrix och in i den riktiga världen. Alla små kortfilmer har sin egen charm och berättarteknik, men under bröderna Wachowskis regler och tankar.

Matrix är en komplicerad värld, det visste vi redan efter första filmen och än mer efter dess uppföljare. ”Animatrix” bjuder egentligen inte på så många överraskningar eller svar som man kanske hoppats på. Egentligen så känns det mer som material dom valt att lämna i trilogin och istället gjort såhär med. Det är faktiskt inte så dumt, i själva verket genialiskt då man kan utnyttja dvd till sitt rätta jag. Men trots att idén är godartat så saknar jag dom riktiga svaren, dom lite mer överraskningarna som man vet väntar. Visserligen är det med all säkerhet sparat till den sista och avslutande delen i trilogin, men det gör att jag inte riktigt blev helt tillfredsställd med vad jag fick av ”Animatrix”.

Men trots att jag kanske krävde lite väl mycket av detta sidoprojekt så bjuder den på mycket snask och kul kuriosa. Sen att alla nio filmer har en egen stil så känns det ännu mer intressant då varje regissör får med sin tolkning lite här och där. Det är många som blivit förförda av Matrix- världen och det här är nästan en självklarhet att ta en närmare titt på. Man kommer trots allt längre in i världen och om den var komplicerad förut så har det egentligen bara blivit värre på samma gång som det börjar klarna något.

Det är komplicerat och psykologiskt på samma gång och jag tycker ni ska ta er en närmare titt på ”Animatrix”, inte minst för er egen skull. Det ska jag göra i alla fall, se den åtminstone en gång till, för det behövs. Ni får heller inte glömma vår egen skribent Jesper Isakssons artikelserie om ”Matrix”. Där djupdyker han i fenomenet Matrix och analyserar och berättar så det knakar. En mycket värdefull artikelserie.

Johan Lindström