Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd

• Svensk titel: Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd
  • Originaltitel: Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd
  • Tagline: Before the first movie, there was high school. They missed the bus

Ett decennium efter den första filmen som gav oss två av filmhistoriens mest älskvärda nördar kommer nu dess uppföljare. Fast denna gång får vi inte se vad som skedde efter händelserna i första filmen utan hur Harry och Lloyd träffades under High School. Jim Carrey och Jeff Daniels är inte längre med och inte heller Farrelly- bröderna bakom kameran.

Harry och Lloyd möter varandra på vägen till sin första skoldag i High School. Tycke uppstår direkt hos dessa något egenartade ungdomar. Rektorn på skolan försöker lura till sig pengar av kommunen och ser sin chans i att skapa en klass för elever som inte skulle klara av den vanliga skolgången. Mer givna val än Harry och Lloyd finns knappt och dom två får tillsammans välja ut övriga elever till klassen.

Dom måste nu ta ansvar i skolan samtidigt som den första kärleken börjar närma sig. Något som inte ens är lätt för vanliga elever, men för Harry och Lloyd är att säga extremt svårt en underdrift.

Det här är pinsamt. Varför utsatte jag mig för detta? Det finns inte ett enda skämt som fungerar dess 85 minuter. Något bra borde väl gått att klämma in?
Skillnaden mellan hur huvudkaraktärerna framställdes i första filmen och nu är stor för här är dom enbart dumma och jobbiga. Visserligen anspelar titeln på att det är ännu dummare men nu märks det vilken känsla bröderna Farrelly har för sina karaktärer. Där fanns det en kärlek och fingertoppskänsla i vad som skedde och samspelet mellan Carrey och Daniels fungerade felfritt.

Som så många gånger tidigare så måste jag ta till uttrycket att se hellre originalet igen och skippa dess uppföljare.

Johan Lindström