• Originaltitel: xXx2: State of the Union
  • Speltid (min): 98
  • Release (Bio): 2005-04-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-09-14
  • Tagline: Prepare for the next level
  • IMDb: xXx 2: The Next Level

Det är en gedigen skådespelarstab som bemannar xXx:s uppföljare. Vi hittar prisbelönta rutinerade skådespelare som Samuel L Jackson, Willem Dafoe och Scott Speedman i rollistan. Lägg därtill två av de hårdaste inom musikindustrin, Xzibit och Icecube som börjar bli alltmer vanliga namn inom filmens värld. Men det är inte alltid många bra kockar kokar ihop en bra soppa.

Detta ÄR en storproduktion ala Hollywood. Massvis med pengar är insatta och för det får man en full dos action med en massa söndersprängda saker som stridsvagnar, båtar, tåg, bilar och inte minst vita huset. Ni som sett första delen i den här historien lär inte bli besvikna. Några kanske kommer sakna Vin Diesel då Icecube inte fyller kostymen fullt ut. Klitchiga repliker avlöser varandra och även om detta är en film där detta hör hemma så känns det just lite väl klitchigt då och då. Ett symptom som ofta kommer då en film lyckats väldigt bra och det är bråttom att skriva ihop en uppföljare.

Handling och dialog kommer i skymundan av all rök bomberna åstadkommer och till större delen är det filmens huvudkaraktär "xXx" eller Darius Stone (Icecube) som står för pangandet. I filmens begynnelse sitter han i fängelset för att ha vägrat order och även ha slagit till en överordnad. Denna överordnade (Dafoe) General Deckert är numera presidentens högra hand och planerar ett myteri utan dess like. Hans planer genomskådas dock av den amerikanska underrättelsetjänsten och det är här xXx kommer in i bilden. Där har ni handlingen och mer behöver vi inte säga. Ni får själva upp en bild i era tankar om hur filmen kommer vara och tro mig, den stämmer. Lägg också till att det är Fantastic fours manusförfattare Simon Kinberg som också skrivit detta manus.

Icecube funkar men ska nog satsa mer på ghetto-typ när det gäller film. Samuel och Dafoe fungerar även dom, men är det här verkligen deras stil? Det är som om Ronaldinho hade gjort ett besök Allsvenskan. De spelar helt enkelt i en annan liga och borde ta sig an lite mer krävande roller.

Överlag så bjuds du som tittare på hårdkokt action och är det det enda du är ute efter så kommer du troligen gilla den här filmen. Du ska dock vara beredd på att även denna actionproduktion står för en hel massa specialeffekter som man bara suckar åt. Saker som de lika bra hade kunnat klara sig utan.

Daniel Johansson, chefredaktör