Love Actually

• Svensk titel: Love Actually
  • Originaltitel: Love Actually
  • Release (Bio): 2003-11-21
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-05-05
  • Tagline: Coming soon actually.

Efter en tröttsam och sliten arbetsvecka var jag mer än laddad för att få gå och se Tarantinos ”Kill Bill”. Det fanns bara ett problem, att övertala min flickvän till en fredagskväll fylld med blod och kampsport. Perfekt avkoppling med andra ord. Min övertalningsteknik gick inte vägen och istället blev jag offer för att börja helgens ledighet i kärlekens tecken i och med ”Love actually”.

Nu är det visserligen ingen fara för jag är ganska så svag för den genren och med denna rollista och regissör så bådade det gott.

”Love is all around me”, kommer ni ihåg den radioplågan? I och med den tar filmen sin grundidé och försöker spegla kärlekens alla vägar och stigar. Den satsar ganska stort och skildrar allt från första pulserande ungdomskärleken till tröttheten hos det gifta paret. Men det som skiljer ”Love actually” är att den berättar den utifrån tio olika personers relationer (eller brist på). Alla i olika skeden av vad denna känsla kan erbjuda. Vi får bl.a. följa hur kärlek kan utvecklas i dom mest bisarra situationer som vid en porrfilmsinspelning till en oskyldig flirt på jobbet riskerar att brisera ett helt äktenskap. Allt detta under den kanske mest kärleksfulla perioden, nämligen julen.

Kärlek på film är något som sällan existerar i verkligheten, det är också i denna illusion av filmkärlek som dom flesta filmare går ner sig och ofta blir det alldeles för sött och gulligt och på tok för uppenbart. Nu har ”Love actually” en stor fördel genom att kunna sprida ut all denna ”Filmkärlek” i mindre doser i flera sektioner. Det resulterar i att man slipper reta sig på dom största klichéerna.

Samtliga historier håller hög klass i vad dom skildrar. De seriösa partierna känns verkliga och de mer komiska är roliga och dessa två ingredienser är tillsammans perfekt doserade för att ge en mycket behaglig och varm känsla. Precis vad som behövs.

Hela filmens tema är att kärleken omger oss var vi än vänder oss på ett eller annat vis och får en att vakna upp i det faktum att vi i många fall inte uppskattar eller ens märker den. Aldrig förr har väll så mycket kärlek visats utan att bli smetigt, och bara det är en mycket stor bedrift. Britterna är duktiga på detta och dom driver gott med den amerikanska kulturen och visar för en stund hur det kunnat bli om dom gjort den istället.

Ta med din käresta och låt kärleken flöda till er, den och julstämningen kommer absolut att infinna sig. Om inte annat en nygammal melodi kommer att sätta sig på hjärnan…”Christmas is all around me…"

Johan Lindström