Sagan om de två Tornen - 4 disc extended version DVD

• Svensk titel: Sagan om de två Tornen - 4 disc extended version DVD
  • Originaltitel: Lord of the Rings: The Two Towers, The
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-11-26

Det är nästan ett år sedan jag såg "Två Tornen" på bio. Det ska erkännas att ju längre tid det gick efter Sagan om Ringen förlorade jag mycket av den barnsliga känsla som jag hade inför filmatiseringen av Tolkiens mästerverk och även om jag såg fram emot Två Tornen, var det inte med samma glöd och längtan. Och visst var den bra, en helt okej film på alla sätt och vis. Men upphetsningen kan inte jämföras med den som jag kände innan Sagan om Ringen.

Men utan att tveka förhandsbeställde jag Två Tornen. Om det var avsiktligt eller inte, det vet jag inte, men den damp ned i brevlådan redan den 24:e när det egentliga premiärdatumet var satt till den 26:e. Kanske var det ett misstag från leverantören men jag kommer inte att klaga, det kan jag säga direkt.

Så nu har jag alltså en box med 4 skivor, fullproppade med filmhistoriens mäktigaste äventyr. Två skivor innehåller den nästan 40 minuter längre huvudfilmen medan de två andra är fyllda med godis för den nyfikne och filmälskaren. Rösterna sa det redan efter att den förlängda versionen av Sagan om Ringen kom, att skillnaden är stor. Och det gäller även med Två Tornen.

Nu var det ett tag sedan jag såg Två Tornen och kan inte riktigt skilja mellan vilka scener som är nya och vilka som fanns med i bioversionen (det finns visserligen en innehållsförteckning över de tillagda scenerna) men jag får ofta känslan av "Aha! Detta är nytt!". Om så bara för ett ögonblick. Filmen har blivit helt klart detaljrikare och man får en del saker förklarat för sig som inte kom fram i bioversionen. Boromir kommer tillbaka i en återblick där det förklaras varför han agerade som han gjorde och varför Faramir har en sådan press på sig. Eller hur gammal är egentligen Aragon? Bara för att nämna något.

Helt klart är dock att det finns mycket nytt att upptäcka för den som sett bioversionen många gånger och onekligen måste den få ut mycket mer än vad jag fick. Och om man verkligen känner att man VILL veta hur Två Tornen spelades in, finns det massor av dokumentärer, förklaringar och sekvenser om hur man gjorde vissa scener. Dessa bör ses om man verkligen förstår att det är en av de mest högteknologiska filmerna som gjorts och inte en film där man använde sig av tusentals statister. Förstår du det kan du tillbringa ett par timmar framför teven och bli mer och mer förvånad. Tror du inte det är risken att du snarare blir besviken, för saken är den, att inte mycket du ser på bioduken är verklighet. Och tror du att Jackson använde storslagna scener med tusentals statister, kommer du att bli besviken.

Du behöver inte vara ett stort fan av filmerna för att köpa extrautgåvorna. Det räcker om du är en filmfantast som helt enkelt bara vill äga ett mästerverk som aldrig kommer att dö. Och till slut: den förlängda versionen av Två Tornen är mycket bättre!

Jesper Isaksson