Nine Queens

• Svensk titel: Nine Queens
  • Originaltitel: Nueve Reinas
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-11-12

Det verkar vara ödets nyck när Marco räddar småsvindlaren Juan från att arresteras i snabbköpet, genom att helt sonika arrestera honom själv. I honom ser Marco en potential, en möjlighet till att få en ny svindlarpartner då hans egen partner försvunnit under mystiska omständigheter.
Och medan Marco försöker lära upp Juan genom att visa honom några av hans tricks, och Juan försöker imponera på Marcos genom några av hans egna, finner de sig plötsligt ramlande över deras livs chans - att med de dyrbara, feltryckta frimärkena "De nio drottningarna" kunna lura till sig mer pengar än vad de någonsin kunnat göra med sina vanliga rutiner.

Det är svårt att kunna skriva om "conartist"-filmer utan att nämna den klassiska filmen "Blåsningen" med Paul Newman och Robert Redford. Och hädanefter kommer det visst bli svårt att skriva om "Blåsningen" utan att nämna dess värdiga arvinge. För det är just vad den argentinske "Nine Queens" (orig. titel "Nueve Reinas") har åstadkommit. En solid, fängslande film med ett mycket överraskande manus.

Även om Sean Connerys "Entrapment", Robert DeNiros "The Heist" och George Clooneys "Oceans Eleven" var underhållande, och i sig mycket fräcka, så saknade de känslan av att något viktigt stod på spel. Och det är det som manusförfattaren och regissören Fabián Bielinsky lyckats göra. Utan att använda högteknologiska laserstrålar eller löjliga vajersystem, är det istället den mänskliga naturens fallenhet för godtrogenhet som utforskas. Och även om manusets upplösning är aningen väl filmiskt, så är det inget om inte en gnutta överraskande.

Visst saknar Bielinskys bildlösningar finess. Ibland uppvisar han korn till en egen stil, men oftast förlorar han sig i enkla tagningar. Detta bidrar visserligen till att öka trovärdighetsfaktorn i historien, men det blir inte så eftersom han inte är konsekvent. Det känns som att det är de nämnda filmerna i samma genre som inspirerat Bielinsky, som f.ö. filmat sedan han var tretton och faktiskt debuterar här, men att han inte riktigt, av antingen tekniska anledningar eller rent inspirationsmässigt, kan leverera. Då skulle han lika gärna ha kunnat låta bli. Och för att utge sig för att vara en actionfilm, är det nästan upprörande hur Bielinsky inte tar tillvara på vissa scenchanser han gett sig själv.

Att filmen sedan förtjänar de sju av tio argentinska kritikerpriserna som den vann 2001 kan inte förnekas.
"Nine Queens" är som sagt en alldeles charmerande historia, samtidigt som den för åskådaren till scener med kniven mot strupen. Ricardo Darins Marco är underbar att viga två timmar av sitt liv åt, Leticia Bredice likaså. Men vad tänkte Bielinsky när han anställde Gaston Pauls? En person med mindre utstrålning måste vara mycket svårt att hitta.

Dock finns här en känsla, ett ärligt uppsåt i filmen, och ett i manus mycket bra film.

Csaba Perlenberg