I vädurens skugga

• Svensk titel: I vädurens skugga
  • Originaltitel: I vädurens skugga
  • Speltid (min): 45

Giallo. Känn på ordet. Smaka på ordet. Säg det långsamt om och om igen. Visst känns det bra?

Men vad betyder Giallo egentligen? Det är helt enkelt det italienska ordet för "gul", men det har också blivit en benämning för thrillers i Italien. Med största sannolikhet kommer det sig av att billiga thriller- och deckarromaner (läs kiosklitteratur) gavs ut med gula ryggar. För oss icke-italienare har dock ordet Giallo blivit synonymt med just italienska thrillers från mestadels 70-talet. De brukar ha en hel del gemensamt; en mordhistoria, en mördare med svarta läderhandskar, och så brutala mord förstås. Några av de största regissörerna inom genren är Dario Argento, Lucio Fulci, Lamberto Bava och Umberto Lenzi.

När nyheten om att en svensk giallo spelats in, i Gällivare av alla ställen, blev jag minst sagt förvånad. Förvånad och väldigt, väldigt nyfiken. Jag var nästan mer än lovligt exalterad när jag stoppade in "I vädurens skugga" i dvd-spelaren…

Kommissarie Gren är en till synes trött och bitter polis som tillsammans med sina kollegor får en seriemördare på halsen. Offren har alla bragts om livet på ett mycket brutalt sett och dessutom fått olika organ borttagna. Där dessa en gång suttit återfinns nu istället ett litet smycke, föreställandes en vädur. Ska Gren kunna hitta och stoppa mördaren innan fler människor faller offer?

Storyn är enkel och inte direkt originell. Men det behövs inte heller, inte när den förvaltas så här väl. Vi bjuds på nästan alla de välbekanta ingredienserna från giallogenren, och det på ett tillfredsställande sätt.

"I vädurens skugga" presenteras i sitt originalformat 4:3 och bjuder på en klar och tydlig bild. Vissa scener är kanske lite väl mörka, men dessa är få och väldigt korta och stör inte alls. Klippningen är mycket kompetent och känns väldigt naturlig. Över huvudtaget ger kameraarbetet ett proffsigt intryck, speciellt med tanke på att det är en lågbudgetproduktion. Att man dessutom använt sig av autentiska platser vid inspelningen (hotell, sjukhus) är ett stort plus!

Ljudet presenteras i Dolby Digital 5.1 och även om det mesta ligger i fronthögtalarna så används samtliga högtalare för att ge en skön surroundkänsla. Musiken, av Pauli Raitaniemi, smälter fint in i filmen och hjälper till att skapa rätt stämning. Vid ett fåtal tillfällen dränkte den dock delar av dialogen vilket är synd.

Skådespelarna då? Först och främst är jag otroligt lättad över att det är vuxna som spelar vuxna. Alltför ofta ser man filmer där tonåringar och folk i 20-årsåldern spelar poliser, läkare etc, men här är det "the real thing". Det ger ett otroligt lyft för realismen. Att sedan inte samtliga skådespelares talang ligger på Dramaten-nivå stör mig inte nämnvärt, jag har sett "riktiga" skådespelare göra betydligt sämre insatser.

"I vädurens skugga" är inget mästerverk och är definitivt ingenting som passar gemene man. Men har ni det minsta intresse för giallo så tycker jag definitivt att ni ska skaffa er ett exemplar. Här finns viljan, här finns känslan, och här finns framförallt kärleken till giallo. Det är det som höjer betyget från en trea till en fyra.