H

• Svensk titel: H
  • Originaltitel: H
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-01-01

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Universals nya satsning på asiatisk film, under märket Asian Vision, är en guldgruva för cineaster. Film från asiens alla hörn som alla är av fantastiskt hög kvalité, får chansen att ses av oss i Europa. Än så länge är det inte fler än ett tiotal filmer som samlas under rubriken, men fler är på gång. Och det är bara och tacka och ta emot. Sydkorea, Kina, Japan, Taiwan och Thailand är verkligen på gång vad gäller att göra bra film. Film som oftast är i bästa Hollyoodklass och ibland mycket bättre. Nästa gång du hyr film, prova någon av titlarna under Asian Vision.

Asiatisk film kan man säga befinner sig lite längre fram än väserländsk film vad gäller att visualisera. Det är allmänt känt att sex och våld är helt naturliga inslag i många filmer. I "H" är det inte så mycket av något av detta, men inledningvis finns det många starka och obehagliga bilder av lemlästade kroppar.

"H" står för hypnosis och är en tät thriller med bra skådespelare och starkt foto. Två poliser utreder en serie makabra mord på unga kvinnor. Man finner snart en koppling till en seriemördare som tidigare mördat sex kvinnor men som nu sitter bakom lås och bom. Det visar sig att man har med en copycat att göra.

Det som framförallt gör "H" till en bra och nervpirrande thriller är kanske inte driekt storyn som man tidigt kan ana hur den slutar även om slutet inte är lika förutsägbart, utan den underliggande atmosfären och den råhet som mördaren visa upp (och som även visualiseras). Bra skådespel, utmärkt kameraarbete och regi skapar tillslut en riktigt spännande mordutredning som håller fast tittaren i ett järngrepp, från början till slutet.

Är man ovan tittare av asiatisk film, ska man kanske utfärda en liten varning. Den stora varningen ligger i att ibland känns berättandet kortfattat och ostrukturerat. Speciellt i martial art-filmer kan man uppleva att det är sliter lite fram och tillbaka och det kan kännas ojämt. Detta tror jag inte beror på manus eller regi. Snarare handlar det om olika berättartekniker och hur vi är vana att se saker. Asiatisk film uppmuntrar ofta publiken att läsa mellan raderna och använda sin egen fantasi och inte servera allt på ett silverfat. "H" kanske inte är det bästa exemplet på detta, men filmen är ändå ganska typisk asiatisk.

"H" är på alla sätt en mycket bra film. Flera goda skådespelare och stilfullt kameraarbete blir slutligen en ordentligt bra film. Bättre än många västerländska inom samma genre.