A tale of two sisters

• Release (Bio): 2005-03-25

Har man väl börjat är det risk för att man fastnar. Och fastnat har jag. Det är definitivt något speciellt med film från öst, alla kategorier. Och just nu kommer det mycket bra film från den lilla halvön Korea, Sydkorea närmare bestämt.

"A tale of two sisters" bygger på en gammal koreansk sägen. Regissören Kim Jee-woon har visserligen skalat bort ganska friskt från ursprungsberättelsen, men några huvudsakliga moment finns kvar. Berättelsen om två systrar som efter en tid i psykiatrisk vård, äntligen får komma hem till sitt barnahem där deras far lever tillsammans med en ny fru. Väl där börjar en kamp mot det undermedvetna och ett sökande efter sanningen.

Det låter komplicerat och det är ganska svårt att greppa och hänga med i svängarna. Speciellt när den tunga och obehagliga undertonen hela tiden ligger i bakgrunden och backas upp en starka ljudeffekter och stämningsfull musik. Det blir ännu svårare att hänga med om du liksom jag ibland måste skruva ned volymen och snegla mellan fingrarna. Det här är visserligen mitt problem, men trots att jag kallar mig för en stor konsument av rysare, tvingas jag änd krypa till korset med att jag faktiskt är otroligt lättskrämd.

Nu innehåller inte "A tale of two sisters" så värst många skrämselmoment, men hela filmen igenom finns den här sorgliga och dramatiska undertonen som faktiskt gör att det mesta är otäckt och obehagligt. Samtidigt är det en mycket dramatisk berättelse som berättas med ett djup som är ovanligt bland filmer i samma genre. Den fantastisa scenografin ger ett vackert skimmer över miljön och ljussättningen är exemplarisk. Ibland påmninner filmen faktiskt lite om vår svenska "Fanny och Alexander".

Flera starka rollprestationer är värda att lägga märke till. Speciellt de två systrarna som trots sin ringa ålder lyfter och bär filmen på sina axlar. Även fadern (Kap-su Kim) som spelar en ganska fåordig och stel roll i berättandet, gör det så trovärdigt och ror i land karaktärens betydelse trots att den är i bakgrunden.

"A tale of two sisters" är på samtidigt som den är riktigt skrämmande och tragisk också oerhört vacker på många sätt. Det handlar om att brottas med sina egena demoner, att komma till insikt och att till slut kunna ta sanningen. Helt enkelt en väldigt mänsklig film, trots att den får dig att bita upp naglarna.

Jesper Isaksson