Wonderland

• Svensk titel: Wonderland
  • Originaltitel: Wonderland
  • Tagline: The 80's - unplugged. The murders - unveiled. The legend - unzipped.

John Holmes, ett namn som är lätt att placera? Lättare för vissa än andra kanske. Men denna smått legendariske man är mest känd för sitt enorma könsorgan, som han också stolt visade upp i en rad porrfilmer under 70- talet. Val Kilmer spelar mannen som efter karriär som porrskådis fick sitt liv kantat av droger och tragedier. Detta är berättelsen om dom mordmisstankar som riktades mot honom innan han dog i aids under slutet av 80- talet.

Fyra personer har blivit brutalt mördade och allt polisen tror sig veta är att det är drogrelaterat. Snart får dom kontakt med David Lind (Dylan McDermott) som var nära bekant med mordoffren och han berättar ingående om hur allt varit innan händelsen och vem han riktar sina misstankar mot. John Holmes. John i sin tur berättar i stort sätt samma historia men vissa viktiga delar skiljer händelserna åt och polisen är utan vittne och riktiga bevis.

Det här är ett lysande exempel på hur en intressant och berättarvänlig verklig händelse nästan helt görs om till en oengagerade och likgiltig skildring. Det är lite porr och mycket droger, precis som väntat. Den överraskar ingenting, den tickar bara på och känns disorienterad. Trots många bra skådespelare så är det inget som griper tag, inte ens vetskapen om mannens organ på dryga skollinjalen.

Det här hade kunnat vara en riktigt lysande film om bara rätt man hade funnits bakom kameran. Det här kan mycket väl vara det värsta slöseriet av historia och skådespelare på säkert 10 år, särskilt där det känns så uppenbart och tydligt. Storleken har ingen betydelse.

Johan Lindström