Populärmusik från Vittula

• Release (Bio): 2004-10-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-01-19

Det går att diskutera i oändlighet när man går från bok till formatet film. Det är omöjligt att inte trampa någon på tårna och vanligtvis tyckte man boken var bättre. Eller? Reza Bagher ger sig på en av dom mest populära böckerna på mycket länge i Sverige. Nämligen ”Populärmusik från Vittula”.

Huruvida dom 800 000 svenskar som läst ”Populärmusik från Vittula” kommer att gilla filmen eller ej kan jag inte svara på. Jag har nämligen inte läst boken men som långfilm imponerar den inte.

Matti och Niila är polarna vars uppväxt vi får följa från 60- talets norrland och framåt. Det är två karaktärer med väldigt skilda hemförhållanden och uppväxt. Men det dom tillsammans delar är den nya världen som öppnar sig i form den nya pop- och rockvågen. Tillsammans med den kommer också första kärleken och finna sin identitet. Precis som för alla andra ungdomar, men i den lilla byn är allt ändå så annorlunda.

Problemet med ”Populärmusik från Vittula” är att den är så fruktansvärt ojämn i det mesta. Karaktärsuppbyggnaden går från pinsamt till lysande skicklighet och likaså hela helheten. Vissa scener är direkt magiska, både en del allvarligt becksvarta samt del komiska scener. Björn Kjellmans cykelscen är helt lysande och likaså delarna från Niilas familjetragedi.

Men däremellan finns det ett stort tomrum och den har stora problem med flytet i berättelsen. Det är ibland lite rörigt och ibland rent av tråkigt. Jag som inte läst boken kände ibland en stor avsaknad av tyngden i karaktärerna som jag ändå anade där och känslan av att man måste ha läst boken innan kändes något irriterande.

Men den erbjuder trots allt på en del komiska ögonblick som nästintill är filmmagi och tack vare det så klarar sig filmen till precis godkänt. Det tråkiga är bara att det galna och surrealistiska inte får leva ut helt till sin rätt. Det känns som om något har hållit emot den kraft romanen till synes verkar ha. Kanske var inte Reza Bagher rätt man för just detta jobb?

Johan Lindström