Dagbok från en motorcykel

• Svensk titel: Dagbok från en motorcykel
  • Originaltitel: Diaros de Motocicleta
  • Speltid (min): 120
  • Release (Bio): 2004-10-22
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-03-09

Dagbok från en motorcykel är en storslagen filmatisering av Che Guevaras världsberömda dagboksanteckningar. Filmen handlar och Che och hans vän Alberto, dessa två är välbärgade läkarkandidater som ska ge sig ut på en odyssé igenom Sydamerika. Resan förväntas att ta fyra månader, men tar den dubbla tiden. Och istället för att få ihop det med kvinnor som de har räknat med så erhåller ynglingarna stor kunskap som de ska komma att få användning av senare i sina liv. Vem Che Guevara är vet alla vi det här laget, han figurerar på affischer och T-shirts överallt. Hans namn har blivit ett varumärke, som exploateras över hela världen. Detta är mycket på grund av heroiska handlingar han utförde i sitt liv. Detta är också faran med att bygga en film på hans liv. Risken att Che framställs som en hjälte är helt enkelt för överhängande, därför har många undvikit att ta upp ämnet på vita duken tills nu. I dagbok från en motorcykel framhävs också Guevaras heroiska sida rikligt. Han simmar över floder, ger pengar till fattiga, och aldrig så slinker en svordom ut ur hans mun.

Men Dagbok från en motorcykel är inte bara en hyllning till Guevara, utan innehåller också allt som en roadmovie bör innehålla. Det blir många vackra landskapspanoreringar, och fotot är genomgående läckert. Många personer hinner våra hjältar träffa på sin resa, och personskildringarna är överlag väl genomförda. Skådespelet är genom hela filmen skickligt. Gael Garcia Bernal briljerar i titelrollen. Det är en skådespelare som verkligen har fått sitt stora genombrott i och med Dagbok från en motorcykel och Almodovars Bad education. Dagbok från en motorcykel är en riktig feelgood blandat med klassisk roadmovie. Hade det inte varit för det tråkiga framställandet av Guevara som hjälte så skulle det är vara en riktig superrulle. Nu blir det en svag fyra istället, men likväl en fyra. Dock så lär inte intresset för Che Guevara minska i samband med den här filmen. Vi som är trötta på hans nuna får nog vänja oss vid att se den på åtskilliga attiraljer ett tag till.