• Svensk titel: Kiss Kiss Bang Bang
  • Originaltitel: Kiss Kiss Bang Bang
  • Speltid (min): 99
  • Release (Bio): 2005-11-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-05-17
  • IMDb: Kiss Kiss Bang Bang

En småtjuv är på julklappsjakt åt sin unge. Det enda som är lite skevt med det är att han inte hittar vad han letar efter… och att butiken är stängd. När larmet går och han jagas av snuten hamnar han på en audition för en film. Maken till skådespel har de aldrig sett, det verkar ju som om denna roll är klippt och skuren för honom. Det leder till jetset fester i Hollywood och en mycket bisarr och märklig historia rullas upp. Är det hela tiden tester för att skapa en realistisk gestaltning eller är allt en sammansvärjning för att låta honom ta smällen för de riktiga busarna?

Nå, idéerna är inte helt fräscha, inte titeln heller eftersom den användes i en film med Stellan Skarsgård i huvudrollen, men som floppade (2000). Det som dock är fräscht är att se Robert Downing Jr på benen igen. Han är en skugga av sitt forna jag, men trots detta lyser han med en mycket intensiv närvaro. Även Val Kilmer har sett bättre dagar, men han skrev in sig i mitt hjärta med Oliver Stones film ”The Doors” från början av 90-talet. Är det då bara gamla meriter som gör detta actionhumorspektakel till väl spenderad tid? Nja. Det finns vissa ganska sköna pusseldeckarnötter som med sin ganska klumpiga humor ändå engagerar och roar. Men mesta dels är det faktiskt mest pinsamt med alla slappsticks och all buskiskomik.

Det är välskrivet, rappt, komiskt och stormigt. Ändå saknar jag lite viktiga ingredienser för att känna mig helt tillfredsställd. Jag undrar mycket över den dramaturgiskt viktiga röda tråden, samtidigt som jag tycker att det är lite fräckt att filmen är så upphackad och delar ut ledtrådar i lagom stora portioner. Det är ett medvetet grepp, var så säker, men jag har ändå lite svårt att känna mig hemma i detta grepp, vilket då tyvärr sänker filmen till mittfåran. Detta är dock en högst sevärd film och jag rekommenderar att ni laddar med lite ostbågar och iskall Cola. Detta kan vara en lättsam och trevlig kväll i TV-soffan.

Mattias Svensson