• Svensk titel: Förhandlaren
  • Originaltitel: The Negotiator
  • Speltid (min): 135
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-08-09

F. Gary Gray har flyttat upp till övervåningen - Till de stora grabbarna (vad gäller action). Synd bara att det inte finns särskilt mycket action i manuset och heller ingen spänning.

Danny Roman arbetar som förhandlare vid gisslansituationer. När han anklagas för ett brott han inte har begått, tar han chefen för internutredningen och delar av hans personal som gisslan...

Para ihop alla dessa fantastiska skådespelare och du borde ha en vinnande blandning? Svaret är nej, det här blev väl inte så bra som jag hade trott. Jag trodde filmen floppade i USA eftersom att de inte uppskattar actionfilmer med mycket dialog. Jag själv trodde att det här kunde bli årets actionfilm. Fullfart med laddad dialog mellan Samuel L. Jackson och Kevin Spacey. Sanningen är att manuset är så svagt att det inte går att göra något bra av det. Inte ens med en rollista som denna, de klarar det hyfsat bra i alla fall. Tänk om Arnie hade varit med, då hade vi haft en kalkon.

De få actionscenerna där var funkade väl ok, men efteråt kommer man inte ihåg dem eftersom att filmen aldrig blev riktigt spännande. Det bästa vore om man inte hade gjort den här filmen, den tillför varken något riktigt bra eller originellt. De hade ett intressant upplägg - gisslanförhandlare tar gisslan själv, men Gray tar inte ut svängarna ordentligt. Jag har en tro som bevisas här - Gör man ingen riktigt bra actionfilm så blir det en riktigt dålig en. Det finns inget mellanting i actiongenren.

Musiken var den vanliga sortens actionfilmsmusik, alltså den som inte är komponerad av Hans Zimmer. Det är bara Zimmer som kan göra musik till actionfilmer, i alla fall den som man kommer ihåg. Kameraarbetet var också så standard man kan komma. Typiska vinklar och åkningar, inget originellt.

Samuel L. Jackson och Kevin Spacey gör så gott de kan med manuset, men det blir inte så bra. Man får inte tänka på hur bra de är i filmen utan hur dåligt det kunde varit med några andra. Då får man allt i ett annat perspektiv, så de får klart godkänt. Det är faktiskt birollerna som märks mest. Speciellt Ron Rifkin som är en skådespelare som jag nyss börjat uppmärksamma. Titta på ”LA Konfidentiellt” och ni förstår vad jag menar.

En rätt så dålig actionfilm, inga nya grejer, ingen spänning och ingen puls (kan bero på att den är 2 timmar och 20 minuter lång). Spara pengarna och hyr den senare.

Andreas Olofsson