• Svensk titel: Säg att du älskar mig
  • Originaltitel: Säg att du älskar mig
  • Speltid (min): 93
  • Release (Bio): 2006-08-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-03-07
  • Tagline: Har du någon som älskar dig? Hur gör du för att bli älskad? Är sex lika med kärlek för dig?

Handen på edra hjärtan nu. Vem minns inte högstadietiden som en formidabel rysare värd att jämföras med "Terror på Elm Street", eller åtminstone; för att tala i mildare ordalag, med skräckblandad förtjusning? Hormonerna sprudlade all världens väg, lärarna påminde om utomjordingar från en annan planet och betygen dalade i direkt korrelation till att årgångarna fortskred. Gängkrig i miniformat utkämpades i korridorerna, mobbningen blommade ut totalt även inom kamratkretsen, vilda spritfester baserades på bortresta föräldrars barskåp och slutade gärna i gula gallspyor, men framförallt: Sex! Sex började bli något man allvarligt funderade över, något man tänkte på minst en gång i minuten, något man bara måste få chansen att pröva på! Alla ville bli sedda, bekräftade, älskade. Mer än någonsin, under den här osäkra övergångperioden. Några få, särskilt utvalda och "mogna" tuffingar, bestämde vilka som blev det. Och vilka spelregler som gällde. Ju vuxnare, desto tuffare, typ.

Daniel Fridells nya film "Säg att du älskar mig" handlar om vardagen för många svenska högstadieungdomar idag. Huvudpersonen är femtonåriga Fatou (Haddy Jallow) som gör allt för att bli accepterad den snabba vägen. Hon klär sig i kort-kort, strippdansar flirtigt för killarna på skolgården, kämpar för att få anordna en fest tillsammans med skolans häftigaste tjejduo. Men så en dag, dimmigt berusad efter en spritfest, händer det otänkbara: hon blir skändligen grovt våldtagen av två jämnåriga killar från skolan i ett schakt på ett fotbollstadion. Fatou reagerar först med förnekelse dagen efter, försöker hålla skenet uppe, trots blodfläckarna på lakanen och mammans oförstående och hårda förebråelser. Men verkligheten kryper snart ifatt henne. Hennes vidrige dataporrsamlare till pojkvän skickar ett sms där det står: "Det är slut din GANGBANG HORA", klasskamraterna skvallrar sinsemellan, bästa vännen Kim (Diza Franzén) som såg till att hon kom iväg med taxi från förövarplatsen, försöker tala allvar med henne. Men det är för döva öron. Fatou säger till och med inför de andra att hon var med på det hela, att det var en kul grej, något som Kim aldrig skulle våga göra. Efter mycket om och men inser emellertid Fatou att hon måste se till att gärningsmännen åtalas, vilket är början på en lång, ytterst svåruthärdlig rättsprocess, med allt vad det innebär, att vara en ung tjej som råkat ut för ett liknande brott.

"Säg att du älskar mig" behandlar ett väldigt viktigt och aktuellt ämne: sexhetsen i jakt efter bekräftelse bland ungdomar idag. Ungdomarna som spelar huvudrollerna är tagna från gatan och har i stort sett inga skådespelarerfarenheter sen tidigare. Detta är förståeligt, hur skulle det annars gå till? Men det är också en av filmens stora brister. Fatou, Kim, Raddi (Mohamed Said), Lamin (Stephane Mounkassa), Wille (den framlidne Erik Engström) som gör de bärande rollerna är alla bra, men det är för att det är första gången de är med på vita duken och för att samtliga är så självutlämnande, inte för att de övertygar särskilt mycket. Filmandet är snudd på amatörmässigt, grovkornig bild och en dålig svensk bubblarvideo på f.d. Z-TV, vi-har-gjort-allt-själva-feeling infinner sig. Jag lämnar biografen med en känsla av att filmen kunde ha varit så mycket mer, att idén är jättebra, men utförandet halvdant. Den kommer dock att ha en betydelse pga av sin aktualitet. Jag tror att skolungdomarna kommer att känna igen sig, förstå Fatous motsägelsefulla reaktioner och handlingar, de är nämligen synnerligen trovärdiga, men tråkigt nog inte ta den till sina hjärtan pga att filmen inte är tillräckligt välgjord.

Gustav af Ugglas