• Svensk titel: Säg att du älskar mig
  • Originaltitel: Säg att du älskar mig
  • Speltid (min): 93
  • Release (Bio): 2006-08-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-03-07
  • Tagline: Har du någon som älskar dig? Hur gör du för att bli älskad? Är sex lika med kärlek för dig?

Fatou är en 15-årig tjej som lever för kompisar och kärlek. Ständigt är det nya killar som gäller och snart går hon under smeknamnet Slampan. Fatou ser flörtandet som en lek – en lek som snart leder till en fruktansvärd gruppvåldtäckt. Vardagen ställs på sin kant, och Fatou börjar leva i tron av att det aldrig skett. Förnekelsen gör att omgivningen förändras runt Fatou medan gränsen mellan rätt och fel blir allt otydligare.

Jag vill tro att handlingen i filmen aldrig sker på riktigt. Men tyvärr vet jag att det ständigt förekommer – handlingen i denna film utspelas just nu i verkligheten, någonstans i Sverige. Temat i filmen är minst sagt allvarligt. Det kan aldrig komma för mycket filmer om ämnet våldtäckt. Det är viktigt att dagens ungdomar får ta del av den här filmen. Därför tycker jag (som lärarstuderande) att denna film ska visas i skolan. Jag tror att det är rätt forum och att många diskussioner om exempelvis respekt kan uppstå. Jag kommer att göra allt för att denna film ska visas i de skolorna jag befinner mig i!

Viss handling i filmen kändes något amerikaniserad och den ungdomskultur man fick ta del av kändes något schablonartad. Regissören, Daniel Fridell, filmade filmen i kronologisk ordning vilket antagligen fick början att kännas något seg. Inledningar är bland det viktigaste i filmmakeriet då den ska fånga publiken. Inledningen ska alltid göras sist oavsett produktionsform. Ju mer av filmen jag såg desto bättre blev den. Antagligen för att filmteamet då blivit mer och mer varma i kläderna. Till slut accepterade jag t.o.m. den MSN-kultur som jag tyckte var överdriven i början!

Något som är skönt att se i filmen är polisens och lärarnas engagemang. Till en början känns skolans ingripande mest löjeväckande, men det visar sig resultera i en lösning. Att sen polisen nästan drar ur Fatou (Haddy Jellow) vad som har hänt är något som tyvärr inte alltid stämmer överrens med verkligheten. Jag måste också poängtera något om det ”upp-fuckade” rättsystem vårt avlånga land har. Fatou ska inte ens behöva redogöra om klädsel eller dryckesvanor. Det borde vara en självklarhet att kunna gå runt naken på staden utan att utsättas för sexuella trakasserier eller våldtäkter. Scenen där vi får ta del av rättegångsprocessen gör mig ruskigt irriterad. Jag satt och svor högt flera timmar efter filmens slut.

De flesta skådespelarna i filmen är amatörer. Detta märker man rätt snabbt och jag tycker att det är en aning enerverande. Haddy Jellow fick en guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll, något hon gjort sig förtjänt av – ibland. Jag rekommenderar att se filmen, även om det inte är det bästa jag sett handlar det om ett mycket viktigt ämne som alla bör ta del av. Och om du är lärare går du och köper denna film på momangen…det är en order!

Anna Axelsson