• Svensk titel: Jackie Brown
  • Originaltitel: Jackie Brown
  • Speltid (min): 148
  • Release (Bio): 1998-03-27
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-11-24
  • IMDb: Jackie Brown

Nu och då dyker det upp en film som inte är av den här världen. Manuset är så rätt, skådisarna födda in i sina roller och regin är alldeles superb. Ja, ja, manuset är ihop kokat av Quentin Tarantino, som även regisserar, samt självaste Elmor Leonard. Rollerna är fyllda med den moderna tidens bästa kameleonter; Robert De Niro, Samuel L. Jackson, Michael Keaton, Robert Forster och inte minst den lindrigt fenomenale Pam Grier.

Om nu allt detta inte vore nog så har man kryddat helheten med fräck musik av världsklass och med det menar jag 60- och 70-talsmusik. Glöm rap, hip-hop och technoskit. Här finns den musikaliska stämningen kvar. DVD-utgåvan är även den av högsta klass och därmed kan man kallt konstatera att ljud och bild håller måttet och det med god marginal.

Jackie Brown har sina brister, den är långt ifrån en perfekt film eller ens ett mästerverk. Det sackar i takt då och då och i vissa scener ser man att lite mindre slarv kunde ha varit bättre. Men! Tarantino levererar trots detta en tät och väl regisserad film. Huvudrollen skrevs direkt till Pam Grier som lever upp till alla förväntningar. Som parentes kan nämnas att Elmore Leonard beskrev dock Jackie Brown som en vit kvinna i sin bok och det är ju inte Grier. Vit alltså. Grier har på senare år figurerat i en massa dussinskit och dessvärre verkar det som om hennes karriär inte riktigt fick det där stora lyftet som hon förtjänar; Lite TV några B-filmer. Inte bra.

Bättre går det dock för Samuel L. Jackson, som i Jackie Brown spelar en mördare och vapensäljare. Han är övertygande i det han gör och jag är säker på att denne man får en Oscar® inom 5 år om man nu värdesätter det. Hur som helst lär Jackson vara Hollywoods mest aktiva skådis och har genom åren medverkat i såväl kassasuccéer som i roller som kräver talang. Hans absolut häftigaste prestationer är utan tvekan yrkesmördaren Jules Winfield i “Pulp Fiction”, Zeus i “Die Hard: With a Vengeance”, privatdetektiven Mitch Hennessy i “Long Kiss Goodnight” och Danny Roman i “The Negotiator”. Bad Boy Samuel har även medverkat lite halvdant i den annars adrenalinstinna “Deep Blue Sea” för att inte tala om den överhypade rollen som Mace Windu i “Star Wars: Episode I – The Phantom Menace”.

Michael Keaton och Robert De Niro är fantastiska vad de än gör. Det verkar som om att de inte KAN misslyckas oavsett hur taskig själva filmen de medverkar i är.
Robert Forster är en skådespelare som gått den långa vägen via C- och B-filmer till TV till denna eminenta film. Jackie Brown gav Forster en puff i baken och en massa bra filmjobb för att inte tala om en Oscars® nominering 1997. Priset gick dock till Robin Williams i “Good Will Hunting”.

Quentin Tarantino är en mycket ojämn filmskapare som gjort och/eller medverkat i fantastiska filmer som “Reservoir Dogs”, “Pulp Fiction” och “Desperado” samt den otroligt kuliga “From Dusk Till Dawn”. Allt han gör blir inte guld och då en skicklig manusförfattare blir även regissör, skådis och producent kan filmerna bli litet enformiga och träiga. Detta blir dock inte Jackie Brown. Filmen fokuserar sig på aktörerna och lämnar de häftiga kameravinklarna och åkningarna i bakgrunden. En kritiker sa att Tarantino har nu blivit vuxen. Det vägrar jag tro, men håller med om att Jackie Brown är en fulländad uppvisning i konsten att skapa en balanserad och snygg film. Dock tror jag att Tarantino skulle ha misslyckats ordentligt om han inte haft dessa fenomenala skådespelare på lönelistan.

Eftersom DVD:n är av hög kvalité och filmen tål att ses många gånger är detta något som jag varmt rekommenderar alla filmgalningar att ha i sina hyllor. Om inte annars så för den häftiga 70-talsmusikens skull. Det är inte alls fel att skaffa Soundtracket också.