Rika vänner

• Svensk titel: Rika vänner
  • Originaltitel: Friends with Money
  • Speltid (min): 84
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-25
  • Tagline: Vänskap kan inte köpas.

De fyra medelålders väninnorna Christine, Franny, Jane och Olivia träffas med jämna mellanrum för att tillsammans äta middag. Vänskapen förenar dem men pengar skiljer dem åt. Medan de tre förstnämnda alla har familj, bra jobb och gott om pengar är Olivia singel och hankar sig fram som städerska. Stackars Olivia, eller hur? Frågan är om de andra har det så bra egentligen, om man skrapar lite på den granna ytan.

Jag kan inte påstå att jag var direkt entusiastisk när jag matade in ”Rika vänner” i DVD-spelaren, omslaget formligen skriker ”chick-flick” och jag har dessutom aldrig hört det minsta lilla ord om den någonsin. Samtidigt ståtar omslaget med namnen på tre enormt talangfulla skådespelerskor (Frances McDormand, Joan Cusack, Catherine Keener) och Jennifer Aniston. Aniston spelar förstås den stackars Olivia, en karaktär så platt och ointressant att inte det minsta gnutta sympati väcks för den tragiska gräspundare hon är. Typecasting kanske? De andra aktriserna gör definitivt bättre ifrån sig men det är ändå långt sämre än vad jag förväntar mig av dem. Jag antar att de gör vad de kan med det material de fått…

Männen i filmen har reducerats till biroller på sin höjd. Inget fel med det, om kvinnorna hade tagit en mer framträdande och aktiv roll. Det händer tyvärr inte i den här filmen utan det bestående intrycket är att vi får se ett gäng ointressanta sidokaraktärer under tiden vi väntar på att det ska hända något, vilket det förstås aldrig gör.

”Rika vänner” är en av de mest meningslösa filmer jag någonsin sett. Det är knappt 90 minuter jag aldrig kommer att få tillbaka. Skillnaden mellan den här filmen och totala katastrofer som t ex ”Date Movie” (se aldrig den!) är att den senare åtminstone lyckas väcka några känslor hos mig. ”Rika vänner” är bara ointressant och meningslös, det är knappt jag ids sätta en etta i betyg. Jag bryr mig helt enkelt inte.