Inglorious Bastards, The (1977)

• Svensk titel: Inglorious Bastards, The (1977)
  • Originaltitel: Quel maledetto treno blindato
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-08-29

Andra världskriget pågår för fullt. Ett gäng amerikanska brottslingar sätts på en lastbil för att köras iväg från tjänstgöring i armén till väntande krigsrätt. Det är mördare, tjuvar och allehanda banditer som baxas ihop på ett flak likt boskap. Efter att lastbilen beskjutits av tyskt flyg och de flesta av officerarna dödats befinner sig denna brokiga skara på flykt i fiendeland. Målet blir att ta sig till Schweiz och det i ett stycke.

Men säg den plan som går felfritt. Efter ett ödesdigert missförstånd där de råkar döda en hel pluton av sina egna soldater är det nu upp till dem att genomföra ett extremt viktigt uppdrag – de måste stoppa ett nazitåg med den nya V2-raketen ombord. Nu ligger allt i händerna på ett gäng mördare, tjuvar och desertörer…

Det har pratats enormt mycket om den här gamla filmen de senaste åren, eller snarare om den kommande nyinspelningen av den. Det är ingen mindre än Quentin Tarantino som berättat att detta ska bli hans nästa projekt och att originalet är en av hans absoluta favoritfilmer. Nu har ju Tarantino som bekant väldigt många favoritfilmer och det är inte alltid som de kännetecknas av kvalitet, snarare tvärtom. Den här gången behöver man dock inte bli besviken.

”The Inglorious Bastards” brukar ofta jämföras med en annan krigsfilm med brottslingar i spetsen som måste utföra ett viktigt uppdrag, nämligen ”12 fördömda män” som jag tidigare recenserat här på Tellusfilm. Visst finns det likheter mellan filmerna, men det är ändå stor skillnad. Det går inte att komma ifrån att ”The Inglorious Bastards” är betydligt mer lättsam, mer lekfull och inte alls lika bra som ”12 fördömda män”. Lik förbannat är jag väldigt förtjust i den, antagligen för att den inte verkar ta sig själv på så stort allvar.

Ledaren i gänget spelas av vår svenske stolthet Bo Svenson (som faktiskt hävdar att han aldrig sett filmen), göteborgaren som spelat mot Clint Eastwood (i ”Heartbreak Ridge”), Chuck Norris (i ”The Delta Force”) och många, många fler utan att ha blivit ett välkänt namn i Sverige. Nu senast kunde vi se honom som präst i ”Kill Bill vol. 2” och jag skulle inte bli förvånad om Tarantino fixar en liten cameo för Svenson i den kommande nyinspelningen. Bland kumpanerna är det Fred ”The Hammer” Williamson som glänser starkast, denne gamle blaxploitationstjärna som gjort massor med actionfilmer i Italien, flera med Enzo G. Castellari som även regisserat denna film. Williams är alltid en fröjd att se, karln är enormt cool!

Det var med stor glädje och förväntan som jag matade in filmen i DVD-spelaren och drog igång projektorn. Jag har velat se den här filmen väldigt länge nu och jag blev definitivt inte besviken. Däremot måste jag säga att jag blev förvånad, det var flera scener som jag kände igen väldigt tydligt och jag har senare kommit fram till att jag faktiskt har sett filmen som barn, på svensk hyr-VHS från gamla anrika VTC. Who knew? Oväntat, men mycket trevligt.

Så var det då dags för det slutgiltiga betyget. Är detta en bra film? Tja, jag satt åtminstone med ett stort leende på läpparna och jag kommer definitivt att se om filmen flera gånger, förmodligen redan till helgen. Det är en mycket stark fyra som delas ut till ”The Inglorious Bastards”.