Mannaja

• Svensk titel: Mannaja
  • Originaltitel: Mannaja
  • Speltid (min): 101
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-11-23

Italiensk western är som många vet mycket mer än bara Sergio Leone och dollartrilogin, det finns många fler guldkorn att hitta i denna till synes outtömliga genre. Senast ut i raden på den svenska DVD-marknaden är Sergio Martinos ”Mannaja” från 1977.

Likt många andra westerns handlar det om hämnd, en rå och våldsam sådan. Här möter vi prisjägaren Blade som ofta låter sin yxa tala för sig. När han en dag dyker upp i ett litet gruvsamhälle som styrs med järnhand av en korrumperad magnat och hans tyske assistent är det inte enbart för att hjälpa de stackars människorna i staden, det visar sig snart att han har en högst personlig agenda…

I många avseenden är ”Mannaja” mycket lik Enzo G. Castellaris ”Keoma”, som tidigare recenserats här på Tellusfilm. Faktum är att till och med filmernas soundtrack liknar varandra! Fantasilöst kan tyckas men ärligt talat, hur mycket originalitet finns det egentligen i filmens värld? Hur som helst, ”Mannaja” är en välgjord och brutal western som undertecknad definitivt njöt av att se.

Jag hoppas verkligen att dessa filmer i och med sina DVD-släpp hittar till en större publik än de redan invigda entusiasterna. Det finns alldeles för många ungdomar som när de hör ordet ”western” först av allt tänker på MTV-fierade avarter som ”Young Guns”. I bästa fall har de hört talas om, eller kanske till och med sett, ”Den gode, den onde och den fule” en sen natt på TV3. Det finns så mycket mer att se, så många suveräna westerns som gemene man aldrig har hört talas om. Så kom igen, nu när ni har chansen att bredda er erfarenhet inom denna genre; plocka ner ”Mannaja” från handlarens hylla och bered er på en mäktig upplevelse.