Man Thing

• Svensk titel: Man Thing
  • Originaltitel: Man-Thing
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-06-07
  • Tagline: When nature fights back!

Filmdistributionsbolaget Noble Entertainment har släppt en box innehållande 12 av deras läskigaste filmer och valt att kalla samlingen för ”12 Kalla Kårar”. Under tolv veckor kommer denna artikelserie uppdateras med en färsk recension på en av filmerna i boxen.

12 Kalla Kårar Del 2: ”Man Thing” (2005)

Efter att ett mäktigt oljeföretag brett ut sig över träskmarksområdet vid den lilla staden Bywater i södra USA så börjar folk försvinna eller hittas döda. En av de omkomna är stadens sheriff och man tillsätter en ny väktare av lagen; Kyle Williams. Denne är ny i trakten och får både tampas med en till synes svår utredning och lokala bråkstakar som mer än gärna skyller de olösta och våldsamma morden på stadens indianer. Dessa svarar att problemen istället beror på att oljeföretaget rört helig mark och därmed vredgat träskmarkens uråldriga beskyddare.

Filmen inleds med att partysugna ungdomar försöker få till det, men ett speciellt korkat par beger sig in i träsket, gissningsvis för att krydda den annars klyschiga stämningen. Ett par tuttar visas upp innan något sliter tag i den unge mannen i sällskapet och gör mos av honom. Så långt har filmen infriat de lågt ställda förväntningarna, men det är också egentligen den enda scenen där man kan prata om ett riktigt bottennapp. In i handligen kliver den unge sheriffen Williams som genast bryter av från filmens till synes utstakade mall. Halvt okände skådisen Matthew Le Nevez gör verkligen ett bra jobb i huvudrollen och porträtterar en person som både känns verklig och oförställd.

Däremot är det defintionen av stereotyper som utgör de buffliga bråkstakarna i staden – otvättade, ohyfsade, korkade och tar mer än gärna till våld. Dessutom är den girige ägaren för stadens mäktiga oljeföretag som plockad ur manualen för en filmskurk. När sedan indianerna i filmen börjar tända rökelser och prata i gåtor så står det snart klart att filmmakarna ville göra en monsterfilm och struntade i att lägga energi på karaktärerna. Resultatet blir givetvis därefter också.

Det är oklart om titeln ”Man-Thing” spelar på Wes Craven’s klassiker ”Swamp Thing” (1982), men i övrigt har de båda filmerna en hel del gemensamt. Hade denna film gjorts för 20 år sedan så tror jag att den också fått en kultstatus inom genren b-skräckisar. Filmens monster är faktiskt lite originellt och ibland mysig när det rör sig i de välgjorda och stämningsfyllda träskmarkerna. Utan att avslöja alltför mycket så är det svårt att låta bli att fråga sig om Treebeard (eller Lavskägge) i Sagan om Ringen-filmerna har en stygg kusin som lurar i träskmarkerna i södra USA…

Sammantaget så är ”Man Thing” ingen höjdare och innehåller en hel del dumheter, men ändå håller filmen sig över bottenbetyget och kan sägas vara sevärd för den eller de som gillar lättsmälta monsterfilmer.

12 Kalla Kårar Del 1: The Locals

Per Wahlgren