Kickin’ it old Skool

• Svensk titel: Kickin’ it old Skool
  • Originaltitel: Kickin’ it old Skool
  • Speltid (min): 104
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-04-02

Årest är 1986 och Justin Schumacher bildar tillsammans med tre vänner breakdance-gruppen The Funky Fresh Boyz. De ställer upp i en skoltalangjakt med sitt dansnummer och Justin bestämmer sig för att utföra ett vågat move för att imponera på tjejen han gillar. Det slutar med att han slår sig så illa att han senare vaknar upp på sjukhuset – 20 år senare. Justin är inte bara fångad i en kropp han inte känner, även samhället och vad som är tufft och inne har förändrats sedan mitten på 80-talet. Det dröjer inte länge innan han träffar på tjejen han försökte imponera på under den ödesdigra föreställningen för 20 år sedan, men mötet förbyts i olycka då Justin får reda på att hon ämnar gifta sig med värsta rivalen från skolåren. I ett försök att imponera och vinna hennes gunst bestämmer sig Justin för att återförena The Funky Fresh Boyz för ett sista uppträdande i en lokal danstävling – något som är lättare sagt än gjort eftersom de tre vännerna av olika anledningar inte riktigt är som de en gång varit…

Jamie Kennedy spelar huvudrollen Justin i ”Kickin’ it old Skool” och han känns kanske främst igen från ”Scream”-filmerna och MTV-programmet ”The Jamie Kennedy Experiment”. Han har en viss talang när det gäller att förtjänstfullt porträttera nördiga karaktärer, då framförallt rollfiguren Ray i ovan nämnda Scream-trilogin. Kennedys påfrestande humor har tveklöst influerats av Tom Green och Andy Dick – två namn som också byggt sig karriärer via MTV-produktioner.

”Kickin’ it old Skool” följer tonårskomedigenrens regler tillgivet och det lämnas inte något som helst utrymme för finess eller originalitet under filmens 104 minuter. För att verkligen få känslan av att Justin själsligt och mentalt befinner sig på 80-talet närmast attackerar filmen med ändlösa referenser till underhållningsfenomen som hade sin storhetsperiod under just det årtiondet. Det är som att filmskaparna förutsätter att filmens målgrupp fortfarande inte hajjat förutsättningarna efter 50 minuter, då bägaren verkligen rinner över i form av att David Hasselhof dyker upp som sig själv tillsammans med den svarta bilen från kultserien ”Knight Rider”. Om han någonsin vill nå upp till åtminstone en bråkdel av den status han hade i och med glansåren under ”Baywatch”-eran, så varför fortsätta att göra en pajas av sig själv och sitt varumärke? Om någon fortfarande tog honom på allvar innan ”Kickin’ it old Skool”, så lär även de ha insett hur patetisk både Hasselhof och denna film är.

Det kanske mest beklämmande och påfrestande är de ändlösa fördomarna och stereotyperna som bygger upp filmens alla skämt. Det drivs med homosexuella, afroamerikaner, asiater, judar, hemlösa, överviktiga och andra tacksamma måltavlor för fåniga och usla situationer. Det är faktiskt rent förvånande att det fortfarande anses vara en god idé att låta en komedi innehålla alla dessa typer av skämt om samhällsgrupper, men antagligen finns det tillräckligt många i världen som tycker sånt är så hejdlöst kul att filmbolagen fortsätter att ge dem vad de vill ha. Kanske är det rent skickligt att lyckas hinna få med alla skämten i en och samma film, men då blir storyn också därefter.

Om förutsättningarna är att Jamie Kennedy spelar en snubbe som älskar breakdance och har just vaknat upp ur 20-år lång koma och vars enda mål i livet är att vinna tillbaka en ytlig brud genom att vinna en danstävling… ja, hur ska det någonsin kunna bli något annat än katastrofalt dåligt? Hade det varit en film för halvbebisar eller en övre åldersgräns på 12 år så kanske, kanske… Men ”Kickin’ it old Skool” är endast tillåten att ses om du fyllt 15 år. Den enda gnutta kvalité som kan urskönjas i filmen är några väl utförda dansnummer, men sensmoralen som levereras är att det är bättre att vara fånig och ful än duktig.

Undvik denna film på alla sätt möjliga...

Per Wahlgren